Gå til sidens hovedinnhold

Dette må du vite når du skal kjøre i kolonne

Artikkelen er over 7 år gammel

Kan du reglene?

(Finnmark Dagblad)

Snøkov og glimtvis klarning før det igjen blir helt hvitt utenfor bilruta. Blier står i kø i påvente av kolonnen som kanskje blir å gå i løpet av dagen. Slik er situasjonen ved Repparfjordfossen, ved bommen før man kjører over Sennalandet i Finnmark, fredag formiddag.

Uværet har herjet i Nord-Norge i langsommelig tid nå. Utfordringene på veien øker proporsjonalt med nedbøren. Leder av veitrafikksentralen for Nord-Norge Arnmod Bjørnstad forteller at de står vi ovenfor noe nytt.

– Vi har begynt å få en del nordmenn på veien, som ikke er vant til å kjøre i kolonne. I fjor skapte det et par situasjoner som ikke var så heldig. De som skal over fjelloverganger må forsikres seg om at de har forstått reglene for kolonnekjøring, sier Arnmod Bjørnstad og presiserer:

Når det er kolonner er det en del ting som en må være forberedt på. Du må overholde reglene som finners, for din egen og andre sikkerhet, og for at alle kommer seg fram på en god måte, ifølge han.

Farlig lysbruk

God dekkutrustning er selvsagt en selvfølge, men en skal også ha en bil som er egnet til å kjøre på vinteren, og fører skal være skikket til å kjøre. Ifølge de gamle reglene for kolonnekjøring skal man også ha på tåkelysene bak, men det kan være livsfarlig, ifølge veitrafikksjefen. Reglene for tåkebaklyset er derfor foreslått endret, men har ennå ikke blitt vedtatt. Likevel er anbefalingen klar:

– Tåkebaklyset anbefaler vi ikke å bruke, for på mange av de nye bilene er disse lysene så sterke at bremselysene blir svake i forhold. I snøfokk er det dårlig sikt, og det skaper farlige situasjoner. I stedet skal man han ha på gult blinkende lys, forklarer han.

Noen tenker nok også at det beste å gjøre når det er snøfokk, er å gi full guffe på varmeapparatet for å tine vinduene for snø. Det er heller ikke så lurt, ifølge Bjørnstad.

– Det er viktig når det er kaldt, og det er snøfokk, at man ikke kjører så mye varme på frontruta, for den kan i ise ned. Da er det bedre å kle seg varmt og kjøre med kald frontrute.

Ikke gå ut

Minst like viktig er å ha med seg varme klær, gjerne ekstraklær liggende i bagasjerommet. For sannsynligheten for å ende opp i grøfta er til stede, og selv brøytebiler kan kjøre av veien. Dermed er det også lurt å sørge for å ha nok drivstoff på tanken for å holde varmen gjennom natten.

– Blir det stans i kolonnen må man ikke gå ut av bilen, for da kan du bli påkjørt. Det har skjedd før.

Statens vegvesen har forfattet ned reglene for kolonnekjøring i en brosjyre, listet opp nedenfor:

Før du drar:

  • Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
  • Innhent informasjon om veg- og værforhold
  • Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk (M&S). For kjøretøy over 3,5 tonn er det påbudt med kjettinger
  • Ta med varme klær og vinterfottøy
  • Ta med mat og drikke
  • Ta med lykt, slepetau og snøskrape

Før selve kolonnekjøringen

  • Ha lykt, slepetau og snøskrape lett tilgjengelig i bilen
  • Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk nødblink
  • Hold øyekontakt med bilen foran deg
  • Hold jevn fart
  • Følg kolonnen. Ikke kjør ut/prøve å snu i kolonnen
  • La lufteanlegget gå med kald luft på frontruten ved minusgrader
  • Bruk ikke mobiltelefon under kolonnekjøringen

Det vil alltid være en brøytebil eller annen ledebil bak i kolonnen. Sjåføren av brøytebilen og sjåføren av ledebilen vil hele tiden ha kontakt med hverandre.

Grunnet avgrenset linjekapasitet må mobiltelefon IKKE brukes under kolonnekjøringen. Sjåføren i ledebilen kan undervegs stanse kolonnen med visse mellomrom for å kontrollere at alle bilene er med. Må du av en eller annen grunn stanse, eller blir det stopp i hele kolonnen, må du IKKE forlate bilen.

Uhell vil raskt bli oppdaget av ledebil/brøytebil bak i kolonnen. Å forlate bilen kan være livsfarlig.

Kommentarer til denne saken