Denne reklamefilmen ble for sterk kost for kinopublikummet. Forstår du hvorfor?

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

- Dette er barnemat, sier bredbåndsleverandør som ble kinosensurert.

DEL

(Finnmark Dagblad) Se videoen øverst.

Da bredbåndsleverandøren Signal Bredbånd ønsket å vise reklamefilmen over på kino, satte Media Direct Norge som administererer reklamer på flere norske kinoer, foten ned.

Filmen ble rett og slett for sterk kost, skriver Nordlys.

Årsaken til sensuren er den første scenen i reklamefilmen, der filmskaperne tydelig har lånt virkemidler fra naturdokumentar-sjangeren. «It's mating season in the north of Norway», sier fortellerstemmen mens vi introduseres til et par i hyrdestund mellom lakenene.

- Dette er barnemat

- Det var ingen som tenkte på at dette skulle bli et problem, men hele filmen holdt på å bli stoppet, sier Mats Warvik, salgssjef i Signal Bredbånd i Troms og Finnmark.

- Er den for drøy?

- Nei, vi er jo nordlending. Dette er barnemat.

Laget sensurert utgave

I utgangspunktet skulle filmen i usensurert versjon vises på kinoene i Tromsø, Narvik, Bodø og Mo i Rana. Signal Bredbånd ble imidlertid pålagt å lage en ny, sensurert utgave som kunne vises på barne- og familiefilmer. For øvrige visninger vises filmen i sin helhet.

- Jeg synes likevel at det er en stor overdrivelse, sier Warvik, men legger til at sensuren selvfølgelig har endt i mye positiv blest for selskapets del.

Strenge med reklame

- Det var jo for så vidt det vi ønsket å oppnå, sier han og humrer.

Overfor Avisa Nordland - som først omtalte saken - sier Media Direct Norge-direktør Bjørn Erling Ottersen at de er veldig strenge på hva som vises i forbindelse med barne- og familiefilmer på kino.

- Dette gjelder all slags reklame, sier han.

Hva mener du om filmen? Si din mening i kommentarfeltet!

Artikkeltags