(Finnmark Dagblad)

Det sier konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker ASA om "Røkke-pirat-plakatene" som Kystopprøret har rykket inn i flere av dagens aviser.

LES OGSÅ: Dette må råkapitalisten tåle!

- Realiteten er at ingen har investert mer i norsk hvitfisknæring enn Røkke og Aker-eide selskaper. Til sammen har vi investert cirka to milliarder kroner i forvaltning av fiskeriressurser på vegne av fellesskapet, men vi har gjennom flere år tapt penger. Dette krever forandringer og forbedringer, også for å trygge aktivitet og arbeidsplasser, sier konsernsjef Øyvind Eriksen til Dagbladet.

Mobiliserende

Samfunnsgeograf og tidligere reklamemann, Karl Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen, mener reklamen er både juridisk og etisk uproblematisk.

- Blant annet fordi den dras for langt. Alle veit at Røkke ikke er sjørøver, sier han til Dagbladet.

Tangen tror annonsen kan virke mobiliserende, men at den neppe overbeviser dem som ikke allerede er enige i budskapet.