Går hardt ut mot tidligere arbeidsgiver: – Avinor er i ferd med å begå et skjult overgrep mot næringsliv og befolkning i Finnmark og Troms

HARDT UT: Bjørn Søderholm går hardt ut mot sin tidligere arbeidsgiver. Han mener konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen, kommer med «tullkommentarer».

HARDT UT: Bjørn Søderholm går hardt ut mot sin tidligere arbeidsgiver. Han mener konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen, kommer med «tullkommentarer».

Artikkelen er over 3 år gammel

Mener Avinor bokstavelig talt vil ødelegge Lakselv lufthavn Banak.

DEL

Med rundt 42 års bakgrunn fra Avinor og Luftfartsverket, i tillegg til 8 år i ordførerstolen, hamrer Bjørn Søderholm løs på Avinor og Dag Falk Petersen i saken om innkorting av rullebanen ved Lakselv lufthavn Banak.

I en kommentar hevder Søderholm at hans gamle arbeidsgiver driver med lettvintheter, når de forklarer at innkorting av rullebanen ikke vil få noen operasjonelle endringer. Han peker på at innkortingen av rullebanen helt klart vil få operasjonelle endringer, ved at det blir begrensninger i avgangsvekten for fly som tar av.

LES KOMMENTAREN FRA SØDERHOLM HER: Lettvintheter fra Avinor omkring banereduksjon på Banak

– 2500 meter rullebane er mer enn nok for de aller fleste flytyper ved landing. Blant annet fordi vekten av flyet i landingsøyeblikket er betydelig redusert på grunn av forbrukt brennstoff. Det er ved avgang at banelengden er kritisk, skriver Søderholm, som kjenner Banak godt gjennom sin tidligere jobb som flygeleder ved flyplassen.

LES OGSÅ: Avinor: – Rullebanen blir fortsatt 2.788 meter

– Konsernsjefen forleder

Søderholm mener at konsernsjef Dag Falk-Petersens sammenlikning med flygingen med transportflyet Antonov An-124 fra Lakselv til Stavanger lufthavn Sola er brukt for å forlede.

– Fra Banak til Sola er flytiden rundt 2 timer. Bestemmelsesstedene for langdistanse flygingene fra Banak til Det fjerne Østen eller USA vil ligge mellom 7-9 timer borte. Da snakker vi om et brennstoff behov betydelig større enn en svipptur mellom Banak og Sola. Eksemplet med Sola synes derfor ikke lagt frem å forklare, heller mer til å forlede.

– Det minst gjennomtenkte forslaget fra Avinor så langt jeg kan huske

Til tross for at kilder hevder Avinor har forkastet forslaget om en ytterligere innkortet rullebane på vinteren, avkrefter Avinor overfor iFinnmark at forslaget er forkastet. Søderholm kaller forslaget for det minst gjennomtenkte forslaget så langt han kan huske.

– For å si det forsiktig, understreker han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ØDELEGGER: Bjørn Søderholm, med bakgrunn som både ordfører og flygeleder i Porsanger, mener Avinor vil ødelegge Lakselv lufthavn Banak. (Arkivfoto, Privat)

ØDELEGGER: Bjørn Søderholm, med bakgrunn som både ordfører og flygeleder i Porsanger, mener Avinor vil ødelegge Lakselv lufthavn Banak. (Arkivfoto, Privat)

 – Det synes som om Avinor trur at oppdrettsnæringen slutter å produsere på vinteren og at nordlysturistene kommer om sommeren. Det er altså ikke tilfelle, behovet for full banelengde vil være minst like stort om vinteren som om sommeren.

Den tidligere flygelederen mener en slik løsning rett og slett vil skape sikkerhetsmessige problemer for flyplassen, gjennom misforståelser og uforutsigbarhet.

– Det blir heller ikke særlig tryggere når folkene i kontrolltårnet er fjernet og erstattet med fjernkontroll fra Bodø, slår han fast.

LES OGSÅ: – Svarene fra Avinor er som «god dag mann økseskaft»

LES OGSÅ: Runar Sjåstad ber Dag Falk-Petersen om svar

– Ødelegger flyplassen

Søderholm konkluderer med at Avinor rett og slett vil ødelegge flyplassen dersom endringene blir gjennomført.

– Hvis ingen stopper dette, blir Lakselv lufthavn Banak ubrukbar for alt. Ut fra dokumentene de har utformet, så viser det at det bare er 30 tonn med nyttelast som kan sendes avgårde. De store maskinene trenger 118 tonn full nyttelast.

Han betegner Falk-Petersens utspill som «tullkommentarer», der Avinor hevder de ikke klarer å se problemet.

– Ovenfra og ned holdning

Han sier til iFinnmark at han ikke er spesielt fornøyd med Avinors oppførsel når det stilles spørsmål rundt den planlagte innkortingen.

– De har aldri vært helt klare i svarene. Når det har blitt fremmet spørsmål fra lokalt hold har det hele tiden vært et ovenfra og ned syn på de som har stilt spørsmålene, istedenfor å svare på en ordentlig måte.

LES LESERINNLEGGET: Finnmark og luftfart: Avinor investerer milliarder i nord – Lakselv har og vil fortsatt ha en av landets lengste rullebaner!

Han sier han lar seg irritere av måten de håndterer de lokale folkene og interessene.

– Jeg er finnmarking selv om jeg nå bor i Jessheim. Jeg ser hva en flyplass kan bety for en kommune, siden jeg bor i flyplasskommunen i Norge. Her er det en utrolig vekst på grunn av flyplassen. Avinor er en samfunnsaktør, og det de driver med har utrolig stor betydning for lokalsamfunnet. Da må de ikke ta muligheten bort fra Finnmark når man ligger på terskelen til å få noe til innenfor reiseliv, olje og fiske. Jeg er ikke veldig fornøyd med dette, sier Søderholm.

LES LEDEREN: «Det er hevet over enhver tvil at Finnmark fremstår som stakkars Askepott hos «stemor» Falk-Petersen»

Svarer ikke på flere spørsmål om Banak

Avinor gav 18. august beskjed om at de ikke har tid til å besvare flere spørsmål rundt konsekvensene ved endringer på Lakselv lufthavn Banak.

«Vi har ikke tid til å svare på flere spørsmål knyttet til dette nå. Vi står fast på vår konklusjon om at endringene ikke får noen praktiske konsekvenser for trafikkavviklingen på Lakselv», skriver Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonsdirektør i Avinor, på e-post til iFinnmark.

Artikkeltags