25 mill. på vei mot Russland

PÅ VEI: Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Utenriksdepartementet og ordfører Linda Randal i Sør-Varanger kommune vil bedre kontakten mellom Norge og Russland med bedre vei.

PÅ VEI: Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Utenriksdepartementet og ordfører Linda Randal i Sør-Varanger kommune vil bedre kontakten mellom Norge og Russland med bedre vei. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

I forslaget til neste års statsbudsjett er 25 millioner øremerket veistrekningen Elvenes–Storskog i Sør-Varanger.

DEL

(Finnmarken) Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Utenriksdepartementet «lekker» til Finnmarken at når regjeringen i dag legger fram sitt forslag til neste års statsbudsjett, er 25 millioner øremerket veistrekningen Elvenes–Storskog. Dette er første etappe av en planlagt utbedring av hele veien fra den norsk–russiske grensa ved Storskrog til Kirkenes by.

– Vi er opptatt av å styrke kontakten over grensa, og et tiltak som man har arbeidet med i flere år, er å utbedre veien mellom Kirkenes og Murmansk, sier Lahnstein til Finnmarken.

– Russerne er allerede godt i gang på sin side.

Retter ut svinger

Lahnstein forteller at de 25 millionene som er foreslått til neste års nasjonalbudsjett, inngår i et samlet budsjett på totalt 80 millioner for utbedringen av veistrekningen Elvenes–Storskog.

– Den kronglete, svingete veien mellom Elvenes og storskog skal bringes til moderne standard. Svinger skal rettes ut, veibredden skal utvides til 8,5 meter, og flere steder skal veien følges av gang- og sykkelvei. Selv om trafikken øker, skal man kunne ferdes trygt langs veien, sier Lahnstein.

Fornøyd

Ordfører Linda Randal (Ap) i Sør-Varanger kommune sier til Finnmarken at hun er glad for satsingen. Hun mener god infrastruktur er en forutsetning for økt norsk–russisk næringsvirksomhet.

– Når man øker satsing i regionen her, ser vi også en økt at forståelse for at alt henger sammen. Jeg har tillitt til at den tankegangen blir rådene i utbyggingen av veien, sier hun.

Lahnstein opplyser at man vil først ta fatt på de etappene av veistrekningen som det i dag finnes reguleringsplan for, og at de resterende vil bli bygget ut i samråd med kommunen og Statens vegvesen.

Artikkeltags