Gå til sidens hovedinnhold

Nye Tana bru og behovet for oppgradering

Artikkelen er over 1 år gammel

Aage Hegge Hansen mener man må oppgradere nybrua allerede til sommeren.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I Finnmarken 16.10.2020 uttaler 2 representanter for transportnæringen seg med tyngde om bredden på kjørebanen, og bekrefter det inntrykket vi vanlige bilister har av at den er betydelig smalere enn den burde være.

Til det har ifølge avisa prosjektleder å si at Statens vegvesen ikke har mottatt noen klager fra transportfirmaer, og at brua skal dekke behovene til de gående og syklende, så vel som til transportnæringen.

LES OGSÅ: Yrkessjåfører mener den nye brua er bygget for smal: – Må kjøre på fortauet

Dette er antakelig ment å si oss andre at prosjektet har tatt med i vurderingen alle rimelige behov hos alle brukerne.

Men det har man bevislig ikke!

Sikkerheten for gående er meget dårlig ivaretatt, idet bildene viser det vi ved flere anledninger har konstatert ved selvsyn; det mangler fysisk skille mellom de gående og biltrafikken!

Det er greit at fortauskanten stort sett hindrer biler i å komme inn på fortauet, men den hindrer ikke syklister, rullestolbrukere eller gående å ramle eller skli ut i kjørebanen.

Jeg tillater meg derfor å foreslå at man bruker vinteren til å planlegge en oppgradering av brua allerede sommeren 2021:

A. Fortausbredden reduseres med 50 cm, og bredden på veibanen økes tilsvarende.

B. Det settes opp et gjerde på indre kant av fortauet, av samme type som er satt opp i ytterkant.

Dersom motargumentet er at man hadde tenkt å rydde snø fra kjørebanen ved å stikke et skjær inn over fortauet, kan man like godt glemme dette først som sist. Det er en metode som ofte kan lage et skråplan inn mot kjørebanen, og som gjør fortauet enda farligere på glatta.

Snørydding bør foregå med redskap som er tilpasset den faktiske bredden på fortauet henholdsvis kjørebanen, og så får det koste hva det koste vil. Lykke til!

Les også

Nybrua er for smal for brøyteplogen. Nå skal nye metoder testes

Kommentarer til denne saken