Nortura gir etter for sjokkritikk: Vil endre Joika-pakningen

GLAD FOR DIALOG: Joika-navnet kan bli fjernet, etter kritikk fra Samerådet, her ved leder for Samerådets kulturavdeling, Christina Hætta. Foto: (Samerådet)

GLAD FOR DIALOG: Joika-navnet kan bli fjernet, etter kritikk fra Samerådet, her ved leder for Samerådets kulturavdeling, Christina Hætta. Foto: (Samerådet)

Av

Samerådet er fornøyd med at Nortura vil gå i dialog med dem.

DEL

Flere mener at joikakakenes logo med den karikerte samegutten er forhistorisk, og kritikken har kommet fra flere hold de siste ukene. Nortura hadde også før kritikken planer om å gjøre endringer, men vil nå møte Samerådet før de bestemmer seg for hva de eventuelt gjør:

– Vi har ennå ikke bestemt hva som skal endres, sier kommunikasjonsrådgiver Marthine Haugen Petersen i Nortura til Nettavisen.

Kritikken mot representeringen av samer i forbindelse med produktet fra deler av den samiske befolkningen kommer som et lite sjokk for produsenten. Nortura forteller at de ikke har merket noe til denne motstanden tidligere.

– Disse reaksjonene kom rett og slett litt overraskende på oss, siden vi allerede har hatt en lang og stor reklamekampanje uten å få samme respons.

Til iFinnmark forklarer Christine Hætta, leder i Samerådets kulturavdeling, hva som er problemet:

– Joikapakningen reduserer samene til karikaturer og mytefigurer. Det handler om å respektere vår kultur og vår rett til å definere oss selv og hvordan vi blir fremstilt, sier hun.

Grunnen til at kritikken kommer nå er på grunn av den nye emballasjen til kjøttkakene:

– Nortura har valgt å endre design på innpakningen for å gjøre den mer miljøvennlig. Nå er det også kanskje på tide med å endre designet som er basert på samisk kultur, til noe som dagens samer kan godta. Og nå har vi én part å forholde oss til, Nortura, og ikke hundrevis av veikroer. Så det er verdt et forsøk, understreker Hætta.

Etter kritikken har Nortura sendt en e-post til Samerådet, og bedt om et møte:

– Vi er veldig fornøyde med at Nortura nå vil gå i dialog med oss. Jeg tror vi skal komme frem til en god løsning, sier Hætta til allmennkringkasteren.

Petersen sier Nortura uansett først vil bruke opp emballasjen som allerede er trykket opp, og at en endring ikke blir synlig i butikkhyllene før tidligst etter sommeren.


Artikkeltags