Christian ba om innspill til nordnorske produkter han kunne fronte. Nå ryr varene inn på kontoret

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Onsdag holdt NHO-sjef i Nord-Norge Christian Chramer foredrag om Nord-Norge for Sparebank 1 Østfold og Akershus. Målet var å fronte landsdelens mange produkter på en annerledes måte.

– Dette var jo bankfolk som kanskje forventet masse grafer via en Powerpoint-framvisning, men jeg ville heller dra fram merkevarene og fortelle historiene fra landsdelen, sier Chramer til Nord24.

Som du kan se av bildet til denne artikkelen, hadde Chramer med seg salt fra Saltstraumen, olje fra Goliat-feltet, fisk fra Halvors fisk i Tromsø, øl fra Macks ølbryggeri, og kull fra Svalbard.

– Å gjøre det på denne måten gir en sterkere visualisering, samt at man får koblet de gode historiene jeg har ervervet fra bedriftene jeg har besøkt i landsdelen. Dette prøver jeg å formidle videre til våre gjester, sier regiondirektøren.

Merkevarebygging

Chramer sier at den nordnorske merkevarebyggingen har gått gjennom en revolusjon de siste årene. Fra å sende ubehandlede produkter ut av landsdelen, har man nå sett viktigheten av å foredle, og bygge merkevarene selv.

– Tidligere sendte man fisken ut av landsdelen uten å behandle den. Nå ser vi flere og flere bedrifter som legger ned energi og krefter i design og merkevarebygging. Den nordnorske bevisstheten er i framgang, sier Chramer.

Et eksempel han drar fram er den nordnorske skreimiddagen. Nå skal den kvalitetssikres av Veritas før den går ut på det europeiske markedet.

– Dette kvalitetskravet gjør at man får seks til ni kroner mer for kiloet. Fisken blir bedre behandlet, og merkes riktig.

Designvinner

Chramer tar også Macks ølbryggeri som eksempel, og sier at deres satsing på design har medført at produktene har fått innpass i butikker over hele landet.

– At Mack turte å satse på rosa ølbokser for eksempel, har ført til at de er årets store vinner i dagligvarehandelen.

– Men er design viktig for å kunne lykkes med egne produkter?

– Det er viktig å fortelle historien om hvor produktene kommer fra. Vi bryr oss om vinen kommer fra Italia eller Frankrike. Slik er det med fisken fra Nord-Norge også. Derfor er innpakninga viktig, sier Chramer.

Flere nye produkter

Etter møtet han hadde med Sparebank 1 onsdag, la Chramer ut dette bildet på Facebook. I teksten som er knyttet opp mot bildet, ber regiondirektøren for NHO i Nord-Norge om innspill til andre produkter han kan vise fram. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

– Jeg har vel fått signaler om at omlag 30 nye produkter er på vei. Vi snakker brevann fra et nystartet tapperi på Svalbard, tøyhund fra Finnmarksløpet, fiskefôr fra Myre, og så videre.

Samtidig drar Chramer fram reiselivsnæringa som er på frammarsj. Nordlysturer, midnattsol, fjellturer i Lofoten. Men landsdelen har også andre sterke merkevarebyggere som Leonhard Nilsen og sønner, Sparebank 1 Nord-Norge, og Grovfjord Mekaniske, for å nevne noen.

– Senere i år skal jeg møte Europa-sjefen for Adecco. Også her skal jeg presentere Nord-Norge, fortelle historiene, og vise fram produktene våre. Det blir et spennende møte, sier Chramer.

Artikkeltags