Slipper ut fire ganger som alle bilene i Europa til sammen - ber folk om å være så snill å henge opp håndduken for å redde miljøet

UTSLIPP: Her ligger tre gigantiske cruisebåter til kai i Palma de Mallorca i forrige uke. Ønsker vi dette langs kysten i Finnmark?

UTSLIPP: Her ligger tre gigantiske cruisebåter til kai i Palma de Mallorca i forrige uke. Ønsker vi dette langs kysten i Finnmark?

En liten bismak til ferien å legge penger i lomma på aktører som kynisk forurenser og legger opp til å maksimere profitt på bekostning av ansatte og lokale aktører.

DEL

MeningerCruisebåter som bringer tusenvis av passasjerer rett inn i «stua» er noe som ligger høyt på ønskelista i mange nordnorske kommuner. Også her i Finnmark er slike skip svært velkomne. Mange steder i fylket har allerede lang tradisjon med mange anløp, og flere ønsker å bli en del av dette. Alta er blant kommunene som har lykkes med sin jobbing for flere besøk, og i Porsanger står man klar for anløp etter å ha brukt flere titalls kommunale millioner på en havneløsning. Det hersker liten tvil om at turisme blir ett av de viktigste satsingsområdene i tiden som kommer, i tillegg til fiskeri og oppdrett. Men er det turisme for enhver pris vi skal ha her oppe?

Jeg har selv tilbrakt forrige uke på ferie på et av verdens største cruiseskip, «Oasis of the Seas», en av de største båtene til Royal Caribbean – verdens nest største cruiseselskap. Det var en En utrolig flott reise vest i Middelhavet, mange flotte byer besøkt og et flott opphold på båten, uten tvil. I flertall er det amerikanske og asiatiske turister som besøker Europa. Men selv om gjestene uten tvil har en flott reise, har medaljen helt klart en bakside med mange negative fortegn. Miljøet er den mørkeste delen av baksiden. Det er det klart at en dieselmotor med ytelse på 60.000 hestekrefter, over 6.000 passasjerer og godt over 2.000 ansatte setter et kraftig avtrykk på miljøet. Døgnet på tamp ser man den hvite røyken massivt tylle ut av skipets kraftige piper.

I en nyhetssak hos NRK denne uka, går det frem at Royal Caribbean Cruises slipper ut fire ganger så mye svoveloksid som alle bilene i Europa til sammen. Dette ifølge en rapport fra Transport and Enviroment. Utslippene av nitrogenoksider er også et stort problem, og i Marseilles i 2017 var utslippene fra cruisenæringen nesten en fjerdedel så mye som de 340.000 personbilene i byen. Da hjelper det ikke så mye med lappen på badet i lugaren fra Royal Caribbean om å være så snill å henge opp håndduken dersom du er villig til å bruke den en gang til, for «å redde bølgene». Hver anstrengelse virker, heter det i oppslaget på båten, og de har visstnok vært dedikert for miljøets beste i flere tiår. Vel, vel.

I tillegg til utslippene er det kanskje slik at noen vil mene det er i overkant stor overflod ombord. 60.000 måltider ble servert på båten hver eneste dag. Det ble opplyst at det gikk med 100.000 egg bare til frokosten. Dessverre blir det da også regelrett fråtsing til mager som allerede er altfor store.

Man må også stille spørsmål ved lønnsforholdene for ansatte om bord. Ansatte som vi kom i snakk med kunne fortelle at de var leid inn på seks eller ni måneders kontrakter. I perioden jobber de nærmest fra morgen til kveld. Enkelte skal tjene så lite som 500-600 dollar (ned i 5000 norske kroner) i måneden for 11-12 timers arbeidsdager, og de ansatte er prisgitt tips. Man kan spørre seg om det er verdige arbeidsforhold og rettferdig lønn for arbeidsmengden. En betydelig del av de ansatte var fra latinamerikanske land, Filipinene og Mexico, men også en del europeiske land var representert.

Det var selvfølgelig vanvittig behagelig å kose seg på cruise, med et eget flyende hotell med alle fasiliteter, det var deilig å våkne opp på et nytt sted hver dag, og det var fantastisk god service om bord. Samtidig: med ansatte på det vi i Norge nærmest vil kalle slavekontrakter, voldsomme utslipp og kraftige miljøavtrykk så får det en til å tenke. Man skjønner godt at lokalbefolkningen i en rekke byer i Italia og Spania har begynt å reise seg i protest mot denne masseturismen. De vil rett og slett ikke ha den der.

Lønnsforholdene kan vitne om en kynisk forretningsdrift. Men det stopper ikke her. Også stedene som besøkes omfattes av denne driften. Å kjøpe med seg alkoholholdig drikke var for eksempel strengt forbudt. Der ønsker man å selge overprisede varer om bord fremfor at lokalt næringsliv skal få tjene en slant. Opplevelsen var at turer i regi av rederiet, til ågerpris, ble pushet fremfor at man la til rette for at lokale aktører får ta en større del av verdiskapningen.

I Finnmark virker det som vi ønsker denne turismen hjertelig velkommen. Det er ikke så mange måneder siden ordførerne Rafaelsen (Sør-Varanger), Hansen (Nordkapp), Borch (Porsanger), Nielsen (Alta) og Jakobsen (Hammerfest), sammen med en rekke andre ordførere i Nord-Norge gikk ut og snakket varmt for å slippe til cruisebåter som nærmest er bannlyst på Vestlandet, grunnet store utslipp. – I fjordene er restriksjonene mot cruisenæringen blitt omfattende og til dels urealistiske. Cruiserederiene ser derfor etter alternative seilingsruter og endringen er en lissepasning til Nord-Norge, var budskapet fra ordførerne.

LES OGSÅ: Cruise fra fjord mot nord

Men skal vi nødvendigvis bejuble dette hemningsløst? Ja, det er mulig at en del opplevelsesbedrifter kan tjene litt på cruiseturismen i Finnmark, men er det verdt det, er det nok? Både hensyn til miljø og for å ta vare på det eksklusive særpreget Finnmark har å by på, kan vi ikke legge opp til voldsomt innsig av svære miljøverstinger og overturisme.

Bærekraft og miljø også må inn i debatten om cruiseturismen. Det blir uten tvil en liten bismak til ferien med å legge penger i lomma på aktører som kynisk forurenser og legger opp til å maksimere profitt på bekostning av ansatte og lokale aktører. Det må i alle fall stilles beinharde krav og foreligge en klar strategi for hva vi vil ha ut av dette dersom vi skal ha mer av dette i Nord-Norge.

Det er definitivt utrolig flott å reise på cruise, men næringen bør gå i seg selv - og gjøre mer for miljøet enn å oppfordre til å henge opp håndduker og skru av vannet under tannpussen.

Det er rett og slett ikke nok.

Artikkeltags