Når noen ødelegger kosen i lufta

KAN ØDELEGGE: Det er ikke uvanlig å ta seg et glass vin eller litt øl på flyet, men for noen kan det bli en dråpe for mye. Dette kan ødelegge ferieturen for andre, mener forfatteren av innlegget.

KAN ØDELEGGE: Det er ikke uvanlig å ta seg et glass vin eller litt øl på flyet, men for noen kan det bli en dråpe for mye. Dette kan ødelegge ferieturen for andre, mener forfatteren av innlegget.

Av

Passasjeren bak deg har drukket for mye, og oppfører seg støyende og ubehagelig. Plutselig er det ikke så gøy å fly lenger.

DEL

MeningerMange passasjerer koser seg med øl og vin til maten på flyreiser til utlandet. Det er som regel hyggelig og avslappende. En tjuvstart på feriefølelsen, og kanskje beroligende for nervene hos dem som har en smule angst for å sitte i lukkede rom flere kilometer oppe i lufta. Det kan også døyve de verste ryggsmertene som noen av oss opplever i de håpløst vonde flysetene.

Men noen ganger blir det utrivelig. Passasjeren bak deg har drukket for mye, og oppfører seg støyende og ubehagelig. Han dulter i seteryggen, og prater høylytt til medpassasjerer som ikke vil ha noe med ham å gjøre. Han er ekkel og ufin når flyvertinna ber ham sitte rolig og ikke plage andre. Barn ser på ham med redde øyne. Andre ser vekk. Ingen kan reise seg og gå. Plutselig er det ikke så gøy å fly lenger.

Ifølge en spørreundersøkelse som Opinion har gjort for Actis, Rusfeltets samarbeidsorgan, har hver tiende flypassasjer hatt ubehagelige opplevelser med berusede personer på utenlandsflyginger de siste fem årene. Ingen voldsomt stor andel altså, men likevel nok til at spørsmålet om alkoholservering på fly blir brakt opp igjen. Undersøkelsen viser også at over halvparten av de spurte er positive til alkoholfrie flyturer der det vanligvis er mange barnefamilier, som på charterturer. Så hvorfor ikke?

Alkoholservering på flyreiser er en gammel tradisjon. Før i tida var det å fly en opplevelse i seg selv. Passasjerene applauderte da flyet tok av og landet, og følte seg som privilegerte som hadde råd til slik luksus. En drink underveis hørte med nærmest for å feire begivenheten. Røyking hørte også med den gangen. I dag blir du politianmeldt og bøtelagt dersom du snikrøyker på flytoalettet.

Men før røyking ble forbudt var det en periode med seksjonering i flyet, der røyking var tillatt i den bakerste delen. Ordninga var slett ikke perfekt ettersom røyken også sivet framover i flyet, men for alkoholservering kan kanskje en slik seksjonering fungere brukbart. Da kan barnefamilier sitte langt unna eventuelle ubehageligheter, mens de som må ha seg et glass for å roe nervene eller føle at de nyter reisen kan sitte i alkoholavdelingen.

Hvis man ikke forventer å få et glass vin til flymaten, så savner man det ikke heller.

På den annen side er det heller ingen som tar skade av om hele flyet blir alkoholfritt. Som med røyking, som det viste seg at folk klarte seg utmerket godt uten da det ble forbudt, så vil nok de aller fleste i liten grad savne alkoholserveringa. Iallfall etter ei stund. Det blir en vanesak. Hvis man ikke forventer å få et glass vin til flymaten, så savner man det ikke heller. Og vi som i utgangspunktet vil savne det mest, får antakelig i oss mer enn nok alkohol andre steder. Altså er det ikke noe stort offer om vi i solidaritet med de «alkoholsvake», de som ikke tåler å drikke fordi de blir ubehagelige og de som ikke tåler å omgås de ubehagelige, kutter ut alkoholen om bord.

I ytterste konsekvens kan det også være et spørsmål om flysikkerhet hvis personer virkelig begynner å lage bråk i fylla. Hittil i år har Luftfartstilsynet fått melding om 30 episoder med uregjerlige flypassasjerer. Dette er et lite tall i forhold til hvor stor flytrafikken er, og ikke alle episodene har sammenheng med drikking om bord, men likevel. Det er nulltoleranse for den slags oppførsel, og fravær av alkohol hjelper et stykke på vei.

Flyselskapene SAS og Norwegian har imidlertid begge avvist at det er aktuelt med alkoholfrie flyginger. De ønsker at passasjerene skal få kose seg med et glass vin eller to, og viser til at det sjelden oppstår problemer og at det skjenkes med stor ansvarlighet. Dette er helt sikkert riktig, skjønt selskapene gjerne kunne ha føyd til at de også vil fortsette å tjene penger på alkoholsalget. Hvorfor skulle de egentlig ellers holde på med det?

Om det ikke blir innført noen alkoholfrie flyginger med det første, så er dette trolig noe som vil komme etter hvert. Vi får si som i de hellige skrifter, alt har sin tid. En tid for å reise, og en tid for å drikke.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags