Når er tiden inne for staten å trygge veiene?

NESTENULYKKE: Johan Håvard Staff (54) kjørte langs E8 til Tromsø for å dra på jobb da en trailer mister kontrollen og havner i feil kjørebane. Kun flaks og en liten dose dyktighet gjorde at sjåføren i personbilen berget situasjonen.

NESTENULYKKE: Johan Håvard Staff (54) kjørte langs E8 til Tromsø for å dra på jobb da en trailer mister kontrollen og havner i feil kjørebane. Kun flaks og en liten dose dyktighet gjorde at sjåføren i personbilen berget situasjonen. Foto:

Av
DEL

MeningerLeser i media om diverse hendelser med tungtransporten over hele landet. Sist utenfor Tromsø hvor det kun var flaks og en liten dose dyktighet av han sjåføren i personbilen som berget situasjonen. Statens vegvesen bruker sine ressurser på å kontrollere dekk, kjettinger og avrenning av fiskevann fra trailere som er lastet med fisk. Et veldig godt valg for å få inn penger fra bøter for ting som ikke har noe større med trafikksikkerhet å gjøre. Ser veldig greit ut på landsdekkende tv med samferdselsministeren til stede på kontroll posten med å pålegge trailere kjøreforbud siden det renner litt smeltevann fra fiskelasset.

At den samme traileren som dem gir kjøreforbud til, står der med det beste av det beste av dekk og kjettinger betyr ikke noe. Han er en fare for seg selv og alle andre så han er det godt å få bort fra veien kan man høre kontrollørene fortelle. I samme øyeblikk passerer det trailere med rattholdere fra Øst-Europa. Dem har m+s merket dekk og neste år har dem alpesymbol merket dekk. Merkingen betyr at dekkene skal være 20 % bedre enn referansedekk som er et sommerdekk. Hadde Norske transportører kun kjøpt dekk etter merking som m+s eller alpesymbol hadde dem også fått oppleve hvordan det er å være Bambi på Norske veier.

Norske og skandinaviske trailere er som oftest veldig trygge for andre trafikanter. Det kommer av at dem har dekk som er mye bedre enn det loven krever, trekkbiler som er tilpasset våre forhold med mulighet å løfte boggien med last og andre gode hjelpemidler som on-spot kjettinger eller sandstrøere. Men den største forskjellen mellom Skandinaviske og Øst Europeiske sjåfører er kjørekulturen. Våre venner fra Øst-Europa holder full gass om dem kjører eller spinn i bakkene. Dem har en kjørekultur som skremmer de mest rolige og sindige av oss der dem kommer i full fart rundt en sving mens dem sakser hele vogntoget og passere deg med trekker klint i sia på tralla mens sjåføren bare trekker på skulderen sin.

Løsningen for å trygge veiene er ikke noe fancy merking på dekkene. Siden vi er medlem i EØS så er det fritt fram for rattholdere fra Øst-Europa med biler som er uegnet for våre forhold og med harde plasthjul å komme til Norge. Hvis Statens vegvesen virkelig ønsker å trygge veiene så er det kun en ting å gjøre og det er kortere brøyteroder så veivedlikeholdet blir bedre. Bedre brøyting og det viktigste er bedre strøing. Det må ikke lekes når det strøs, det er bare å peise på med mye sand på veiene. Man må strø for de svakeste som er gutta boys fra øst europa. Men det koster selvfølgelig mye mere penger. Spørsmålet er om Statens vegvesen ønsker å bruke penger på å trygge veiene for oss eller om det er billigere å la det stå sin prøve så får heller noen av oss komme hjem i en båre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags