Den typen banal matematikk som Finnmarksykehuset driver med er direkte farlig

Arve Lønnum, Snøscooterimportørenes forening

Arve Lønnum, Snøscooterimportørenes forening

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Holder du deg til løypa og følger øvrige lover og regler, så er det omtrent null risiko ved å kjøre snøscooter, skriver Arve Lønnum.

DEL

MeningerTorben Wisborg og Tone H Rønning skriver i et innlegg at snøscooterfører ikke vet hvilken risiko de utsetter seg for. Og de hevder: «Det er naturlig å sammenligne antallet av skader og dødsfall med antall snøscootere. Flere snøscootere gir større risiko, på samme måten som det er flere tilfeller av hjertestans der det bor flere mennesker».

LES OGSÅ: Vi er ikke imot snøscootere eller scooterkjøring, men vi tror brukerne har krav på å vite hvilken risiko de utsetter seg for

Uttalelsen er like unyansert om snøscooterbruk som for hjertestans. Risikoen for hver enkelt snøscooterfører, eller for hvert enkelt menneske med et hjerte som banker, blir ikke større hverken av flere snøscootere eller flere mennesker. Det avgjørende er hvilken risikoprofil man selv velger.

Snøscooterimportørenes Forening (SIF) har sammen med Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR) loggført alle dødsulykker med snøscooter i Norge siden 2011. Konklusjonen er relativt enkel: Holder du deg til løypa og følger øvrige lover og regler, så er det omtrent null risiko ved å kjøre snøscooter.

I de aller fleste snøscooterulykkene vi har registrert siden 2011 har det vært spesielle ytre omstendigheter og individuell adferd som er forbundet med markant forhøyet risiko. Risikoen Wisborg og Rønning viser til er i stor grad knyttet til ekstremadferd, ofte i form av kjøring med rus eller ved ferdsel i skredfarlige områder. I Nord-Norge er det skred som er dominerende enkeltårsak, altså en ytre omstendighet.

Et typisk scenario er at det er kjent fare for skred, og at selve kjøring gjør denne faren ekstra overhengende. I andre tilfeller har fører vært ekstremt uheldige med væromslag, og enkelte har endog fått det for seg at det er tøft eller lurt å kjøre uten hjelm. Da snakker vi om mange risikofaktorer som enkeltvis og samlet blir veldig farlig.

Denne risikoen og disse faktorene ønsker vi at snøscooterfolket skal være seg veldig bevisst, og sky disse farene som pesten. Scooterfolket opptrer i alminnelighet meget ansvarsfullt, men det er enkelte som rett og slett ikke får det med seg at skredfare og andre høyrisikofaktorer ikke er noe å spøke med. Det er disse som havner i Wisborgs statistikker, til stor sorg for familie, venner og lokalsamfunn.

Risiko på snøscooter er følgelig som alt annet; hva man gjør det til. Det vil si at hver og en kan sørge for å la være å utsette seg for risiko. Slik sett er vi enig i at risikoen bør være kjent, og det jobber vi mye med å formidle, derunder i samarbeid med NVE når det gjelder respekt for snøskredfare. Det gjennomføres også kontinuerlig holdningsskapende kampanjer i samarbeid med klubbene.

Den typen banal matematikk som Finnmarksykehuset driver med er direkte farlig fordi den har helt feil fokus og appellerer til feil virkemidler. Vi må ha fokus på det som er farlig, ikke det ufarlige. Derfor skal vi være glade for hver eneste nye, gode scooterløype som kommer, for vi vet med 100 prosent sikkerhet at den leder kjøringen ut i både trygge området og trygge former.

Artikkeltags