iFinnmark er Årets Mediehus i Amedia

ÅRETS MEDIEHUS: Ansvarlig redaktør i iFinnmark, Arne Reginiussen (i midten) med diplomet. Her med Marit Skog, styreleder i Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten samt juryens formann, Stig Finslo.

ÅRETS MEDIEHUS: Ansvarlig redaktør i iFinnmark, Arne Reginiussen (i midten) med diplomet. Her med Marit Skog, styreleder i Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten samt juryens formann, Stig Finslo.

Blant Amedias 64 avistitler trekkes iFinnmark fram som Årets mediehus 2018.

DEL

– Det er utrolig artig at vi gikk til topps blant noen av Norges desidert beste mediehus. Æren for dette skal våre fantastiske ansatte ha. I alle ledd har vi folk som blør for drakta og er brennende opptatt av å levere. Når vi ser på redaksjonen vår, har vi folk som kunne spasert rett inn på VG-desken. Vi har dyktige og dedikerte salgsfolk og innenfor kundeservice og distribusjon. De har vist at man kan levere resultater helt i landstoppen med begrensede ressurser, sier Arne Reginiussen som er ansvarlig redaktør i iFinnmark, Finnmark Dagblad og Finnmarksposten, samt daglig leder i Finnmarken.

Onsdag er han til stede i Fredrikstad for å motta den gjeve Amedia-prisen Årets mediehus 2018.

Syv kandidater

I år var det syv kandidater som kjempet om tittelen – men til slutt falt juryens valg på iFinnmark. I begrunnelsen heter det blant annet: «iFinnmark er det desidert største nettstedet i Finnmark, som på forbausende kort tid er blitt finnmarkingenes prioriterte merkevare og førstevalg for lokalt innhold!».

– Vi har de siste årene vært på en fantastisk reise og har opplevd store omveltninger og kraftig digitalisering. Ingen i Amedia har større andel digitale abonnenter, og vi har klart å snu oss og endre måten å jobbe på. I årene som kommer lover vi å gi full gass videre for å levere knallgode produkter for leserne. Det er det aller, aller viktigste, sier Reginiussen videre.

FIKK PRIS: Arne Reginiussen var tilstede under Amedias konferanse i Fredrikstad onsdag.

FIKK PRIS: Arne Reginiussen var tilstede under Amedias konferanse i Fredrikstad onsdag.

– Utrolig artig

Ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik i Finnmarken var på jobb i Berlevåg da nyheten om prisen kom onsdag. 

– Dette var en utrolig artig beskjed å få. Vi har jobbet knallhardt for å gi innbyggerne et godt digitalt medieprodukt, og da varmer det at innsatsen legges merke til langt utenfor fylkets grenser, sier hun.

I Berlevåg er iFinnmark på plass for å dekke stort og smått av begivenheter i forbindelse med Bolystuka Finnmark fotballkrets arrangerer.

I sin uttalelse la juryen vekt på at iFinnmark har markert seg som en lokal allmennkringkaster med omfattende tilbud av direktesendinger, redaksjonell dekning av barneidrettsturneringer og er en redaksjon som er betydningen av å være til stede der folk samles. 

– Det er nettopp dette som er grunnen til at vi har valgt å gå så tungt inn i disse bolystukene. Berlevåg-uka er den femte i rekka i år, og over fire dager er det en lang rekke aktiviteter som samler innbyggerne i kommunen. Det er klart vi vil være til stede sammen med dem, og vise fram alt det fine som rører seg her, sier Anniken Renslo Sandvik. 

Onsdag ettermiddag er det klart for den neste direktesendinga på iFinnmark, og da er det en aldersbestemt fotballkamp i jenteklassen som skal vises. 

– Det er spesielt artig å lage en ordentlig direktesending fra en sånn begivenhet med unge mennesker i sentrum, sier Renslo Sandvik.

JUBLER: iFinnmark kan juble som Årets mediehus i Amedia 2018. Bildet er tatt i november 2017.

JUBLER: iFinnmark kan juble som Årets mediehus i Amedia 2018. Bildet er tatt i november 2017. Foto:

Her er juryens begrunnelse:

Prisen som Årets mediehus i Amedia går til mediehuset iFinnmark som er et felles merkenavn på det digitale produktet som avisene Finnmark Dagblad og Finnmarken møter sine lesere med. iFinnmark er det desidert største nettstedet i Finnmark, som på forbausende kort tid er blitt finnmarkingenes prioriterte merkevare og førstevalg for lokalt innhold!

iFinnmark er suksessrik digital-først-operasjon – som beskriver seg selv som et mediehus som også utgir papiraviser. Intet mediehus i Amedia har større andel heldigitale abonnenter enn iFinnmark, og det digitale fellesløftet våre redaksjoner i Finnmark gjennomfører har skapt en kraftig abonnements-vekst. iFinnmark har skapt en felles møteplass for alle finnmarkinger, fra Vardø i øst til, Øksfjord i vest. Og med en ny merkevare bundet fylket sammen til ett medierike på en måte som ingen tidligere har klart.

Mediehuset iFinnmark har markert seg som et innovativt verksted som på en målbevisst og uredd måte utvikler nye tjenester, viser vei for andre aviser og kan vise til resultater som inspirerer andre til å ta djerve grep. Det gjelder både satsingen som lokal allmennkringkaster, omfattende tilbud av direktesendinger, betydningen av redaksjonell dekning av barneidretts-turneringer og betydningen av å være til stede der folk samles. I et magert medieøkonomisk landskap med et sterkt desentralisert organisasjon.

Etter mange tøffe økonomiske år, er økonomien nå under kontroll. Den digitale strategien har det siste året blåst nytt liv i Finnmarksposten, som lenge har ligget på sotteseng. Finnmarksavisenes historiske avisarkiv åpnes nå for publikum/abonnenter og bidrar til å gjøre mediehusene til sentrale referansepunkt.

iFinnmark er lokalpatrioter, og har vært en journalistisk kraft i dekningen av regionreformen, samtidig som mediehuset har markert seg med kritiske og avslørende journalistikk. Etter å ha ligget på toppen av PFUs brudd-statistikk, har mediehuset gjennomført tiltak for å bedre den journalistiske og presseetiske standarden – og jobber nå målbevisst med å utvikle den redaksjonelle kvaliteten.

iFinnmark har til tross for begrensede ressurser, oppnådd resultater det står respekt av. iFinnmark er et lite mediehus, men et mediehus det er grunn til å se opp til – og som er en fortjent vinner av prisen som Årets Mediehus i Amedia.

Artikkeltags