«At fagmiljøet i Vardø svekkes når disse arbeidsplassene nå er flyttet, må det ikke være noen tvil om»

FÆRRE FOLK: Siden 2007 har dette bygget huset Vardø Radio og Vardø sjøtrafikksentral, og siden 2015 også en analyseenhet som Fiskeridirektoratet og Kystverket samarbeider om. Nå har de åtte årsverkene ved tilhørende Vardø Radio blitt borte.

FÆRRE FOLK: Siden 2007 har dette bygget huset Vardø Radio og Vardø sjøtrafikksentral, og siden 2015 også en analyseenhet som Fiskeridirektoratet og Kystverket samarbeider om. Nå har de åtte årsverkene ved tilhørende Vardø Radio blitt borte. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Vardø mistet åtte arbeidsplasser når Vardø Radio ble lagt ned nyttårsaften.

DEL

Leder«Alle båter, alle båter. Vardø Radio, Vardø Radio». Slik innledet radiobestyrer Bjørn Sundkvist det siste værvarslet fra Vardø Radio klokka 21 på nyttårsaften. Han fikk med det æren av å sette punktum for en 95 år lang historie. Én time og tre kvarter seinere, klokka 22:45, tok Bodø Radio over med fjernstyring av Vardø Radio. Og ved midnatt sluttet begge navn å eksistere, nå har stasjonene fått det samme navnet. Kystradio nord.

I Vardø var sorgen tydelig i sosiale medier nyttårshelga. Fisker Aksel Robertsen la ut en offentlig oppdatering på morgenkvisten nyttårsaften: «Takk tel alle dåkker på radioen gjennom alle år førr den tryggheta dåkker har gjedd oss alle på havet. (...) Æ håpe virkelig at vi snart kan få en desentraliseringsminister her i Norge. Trur det e på høy tid.»

Arbeidet med Vardø Radio startet i 1921, og stasjonen var ferdig bygget i 1923. Siden har arbeiderne overvåket all kommunikasjon på havet. Men når Telenor nå skulle effektivisere og samle kystradioene, ble Vardø vedtatt nedlagt. Ifølge Telenor ville samlingen av kystradiosentralene føre til «bedre funksjonalitet, fleksibilitet og robusthet.»

Det er selvfølgelig fordeler med å samle kunnskap på ett sted, eller i dette tilfellet, på to steder: I Bodø og på Sola. Men dét som gjør valget med å legge ned stasjonen i Vardø så vanskelig å forstå, er at man allerede hadde lokalisert så mye kunnskap på ett sted. I 2007 ble nemlig Kystverkets sjøtrafikksentral etablert i Vardø, i samme lokaler som Vardø Radio. Vardø Radio hadde allerede høy kompetanse på kontakt med østeuropeiske skip, og siden har kompetansen i nabobygget til Vardøhus festning bare økt.

Trafikksentralens hovedoppgaver er å overvåke risikotrafikk og iverksette varslingstiltak ved behov, og koordinere fartøyene i Statens slepeberedskap. I 2015 ble attpåtil trafikksentralen utvidet med en ny analyseenhet som Kystverket og Fiskeridirektoratet samarbeider om. Ved hjelp av kompetanse fra begge fagfelt har man fått et bedre overblikk over hva som rører seg på havet. Både innenfor ulovlig fiske, transport av ulovlig fangst og avdekking av annen trafikk i norske og internasjonale farvann.

Antakelig vil sjøfarendes sikkerhet til sjøs ivaretas på en tilfredsstillende måte også når kystradioen i nord styres fra Bodø. En god del lokalkunnskap vil riktignok bli borte på veien, selv om noen av operatørene fra Vardø har takket ja til å fortsette kystradiojobben et annet sted i landet. Men at fagmiljøet i Vardø svekkes når disse arbeidsplassene nå er flyttet, det må det ikke være noen tvil om.

I til sammen 95 år har man bygget kompetanse i Vardø, en kompetanse flere etater har sluttet opp om i årenes løp. Da er det uforståelig at man nå tar steg i motsatt retning.

Artikkeltags