Mobilfrie skoler gir bedre elever

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Mobilfrie skoler gir bedre elever. Det viser en studie fra Texas i USA og forskning ved skoler i fire engelske byer. Noen norske skoler praktiserer allerede mobilfrie timer, med gode erfaringer. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil likevel ikke ha nasjonalt mobilforbud på landets skoler. Han oppfordrer i stedet den enkelte skole til å lage klare regler for mobilbruk.

De engelske forskerne har sammenliknet eksamensresultater ved 91 skoler i tidsrommet 2001 til 2013 og vurdert disse opp mot mobiltilgang. Karakterene var 6,41 prosentpoeng bedre i de mobilfrie klasserommene enn resultatene der mobil var tillatt å bruke. Ekstra interessant er det å merke seg at det var de lavest presterende elevene som hadde størst nytte av mobilforbudet.

– Brukt på riktig måte, kan nettbrett og mobiler være nyttige verktøy i undervisningen. Men det kan også lett bli forstyrrende elementer som ødelegger for læring, sier Torbjørn Røe Isaksen til VG. Han poengterer at det er læreren som er sjefen i klasserommet. Derfor er det etter hans mening læreren som trenger tydelige regler for bruk av mobil og nettbrett i skoletimene. Lærerne må kunne inndra mobilene dersom elevene ikke legger dem fra seg.

Barn og unge trenger ro og full konsentrasjon for å tilegne seg kunnskap og bli bedre i ulike skolefag. Mange skoleledere og lærere gjør en god jobb med å legge til rette for en skolehverdag der elevene ikke blir distrahert eller direkte oppslukt av mobilbruk og nettsurfing i utide. Elevene må selv forstå at de blir best ved å være fullt konsentrert om prestasjonen og læringen i de enkelte fagene. På den annen side kan den nye teknologien også være et nyttig verktøy i læreprosessen. Det er altså snakk om en balansegang.

Kunnskapsministeren skal ha ros for at han har satt fokus på økt kvalitet i skolen. Men i denne saken nøyer han seg dessverre med bare å heve pekefingeren. Her er det tydeligvis opp til skolene å praktisere frihet under ansvar. Det er generelt et godt prinsipp. Men er det godt nok i dette tilfellet? Neppe. Ikke nødvendigvis et bastant forbud, men klare, nasjonale kjøreregler bør vurderes. Alternativt bør kommunestyrene kunne vedta lokale regler for bruk av mobiler, nettbrett og andre elektroniske dingser. Da slipper læreren å bli den slemme i elevenes øyne.

Spørsmålet om det bør innføres et generelt mobilforbud eller ikke, bør bli et rikspolitisk tema. I det minste bør saken bli satt på dagsorden under høstens lokalvalgkamp. Det vil spesielt kunne engasjere de unge elevene til selv å ta ansvar for egen læring.

Karakterene var 6,41 prosentpoeng bedre i de mobilfrie klasserommene enn resultatene der mobil var tillatt å bruke. Ekstra interessant er det å merke seg at det var de lavest presterende elevene som hadde størst nytte av mobilforbudet.

Artikkeltags