«Det er stygt å le av folk, men vanskelig å la være»

DRØMMEN: Det er det inderlige ønsket om en slik snuhavn som har fått politikerne i Porsanger til å selge rådhuset. Men hva får de egentlig ut av det?Illustrasjon: Northcape turnaroundport as

DRØMMEN: Det er det inderlige ønsket om en slik snuhavn som har fått politikerne i Porsanger til å selge rådhuset. Men hva får de egentlig ut av det?Illustrasjon: Northcape turnaroundport as Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Ansvarlig redaktør Arne Reginiussen skriver om rådhussalg i denne ukens ukeslutt.

DEL

UKESLUTTUkeslutt: 28.02.15

Denne uka vedtok politikerne i Porsanger å selge rådhuset, for å skaffe til veie midlene som sårt trengs for å berge snuhavna i kommunen.

Bakgrunnshistorien er lang, men vi gir kortversjonen. I 2012 kunne Finnmark Dagblad avlsøre at kommunen planla etablering av havnefasiliteter for snuhavnoperasjonen. Snuhavnoperasjonen går kort forklart ut på å bytte ut passasjerer på cruiseskipene, og etableringen kom etter initiativ fra cruisenæringen selv.

Kommunen startet først selv med prosjektet, gjennom det kommunale næringsforetaket. Senere ble prosjektet organisert i et eget aksjeselskap. Sammen med Banak, som er landets femte lengste rullebane med sine 2.788 meter, vil en slik løsning skape store muligheter for regionen.

De nye miljøkravene som blir pålagt cruisenæringen i våre farvann før 2020, gjør at man blant annet er nødt til å redusere seilingshastigheten. Kortere cruise er også noe som etterspørres, for ikke å snakke om mer eksotiske cruise østover mot Russland. En snuhavn vil kunne gi ringvirkninger i form av kystnære cruise i hele Finnmark, og gir en god mulighet til å tilby mer helhetlige besøk i fylket sjøveien. Det er med andre ord et prosjekt med svært mange positive faktorer for fylket som helhet.

Allerede til sommeren legger spanske Pullmantur til havn to ganger, noe som betyr at 7.200 cruisepassasjerer skal flys inn og ut med jumbojet. Aktivitetstilbudene foreligger alle, med et flertall pakker fra Karasjok. Kun en av pakkene er fra Porsanger. Bookingene fører også til anløp både i Alta og Honningsvåg.

Allerede i 2016 har Pullmantur signalisert minst to anløp. Alt dette høres jo vel og bra ut. Det er veldig prisverdig av Porsanger-politikerne, som allerede sitter dypt i gjeldskrisa, å selge unna rådhuset for å realisere et prosjekt hvor alle andre enn kommunen selv blir vinnerne.

Reiselivet i Nordkapp kan juble, og jeg tipper også Alta-ordfører Laila Davidsen gnir seg i hendene. Spørsmålet er hva Porsanger selv skal hente på dette. Tilbudet til cruiseturistene i og rundt Lakselv er i dag ikke av en slik art at noen vil sitte igjen med store overskudd. Cruiseturistene har allerede betalt full pakke, og både spiser og drikker på båten.

For Porsangers del vil ringvirkningene sannsynligvis begrense seg til buss-shuttle mellom havna og flyplassen. Muligens får man noen ekstra arbeidsplasser i form av stuere og Securitas-vektere, men ut over dette er det svært begrenset hvilke positive effekter dette gir for kommunen.

Porsanger er ikke alene blant kommunene som selger rådhus og andre eiendommer. Men avgjørelsen i saken ble tatt på en halv time – uten noen form for saksutredning i forkant. Det hele bærer preg av å være gjort i ren desperasjon, og rådmannens skepsis til kommunestyrevedtaket er ikke vanskelig å forstå.

Det er stygt å le av folk, men vanskelig å la være når man ser hvordan dette er håndtert. Behandlingen har i alle fall kvalifisert til en solid snakkis rundt kafébord og på sosiale medier.

Det er mulig at man planlegger å bygge opp tilbud og infrastruktur som gjør at Porsanger skal ta del i ringvirkningene, men det spørs hvor mye mer man har igjen å satse eller selge.

Porsanger har ligget langt nede etter at Forsvaret mer eller mindre trakk seg ut av kommunen. Lite har skjedd i kommunen. Derfor skal i alle fall politikerne ha for en ting: De satser heller med flagget til topps, enn å dø en sakte død. Så får tiden vise om man går ned, med eller uten rådhus.

Artikkeltags