«La oss bare håpe vi kommer tilbake til der vi var. For en Judas vil vi jo de aller færreste av oss være»

Vet du egentlig hva påsken handler om? For noen er svaret; egg, skiturer, kvikk lunsj, appelsiner og lammestek med et glass rødvin. Lang ferie med familie og kos i skiløypene.

DEL

UKESLUTTMen så vet vi jo alle også at dette er en veldig sentral periode i kristendommen.

Nå tilhører jeg den kategorien av kirkegjengere som stort sett kun er i Guds hus i brylluper, barnedåp, begravelser og en og annen julekonsert. Men om jeg tenker tilbake til det jeg lærte på skolen, kommer jeg fram til følgende.

Påsken er den eldste og viktigste kristne høytiden. Vi feirer påske til minne om Jesu død og oppstandelse. Sentrale personer å huske på er Jesus, jomfru Maria, Maria Magdalena og Judas. Den første dagen på påskeuken begynner med palmesøndag og kalles den stille uke, eller den hellige uke. Uken varer fram til første påskedag, og vi går da inn i påskeuken som egentlig varer helt fram til Kristi himmelfartsdag.

Palmesøndag var altså dagen da Jesus red inn i Jerusalem på et esel. God velkomst av folk. Stor skepsis fra prester og politisk ledelse. Hva han drev med fram til skjærtorsdag, husker jeg ikke i farta, men denne torsdagen hadde han sitt siste måltid med disiplene. Dette er opprinnelsen til nattverden, som fortsatt praktiseres i kristne kirker. Jesu legeme og Jesu blod. Brød og vin.

Så har du langfredag, som er dagen med pinelser og lidelser for Jesus. Han ble korsfestet og døde på korset med tornekrone på hodet. Han ble stukket med et spyd i siden, av en romersk soldat, for å sjekke om han var død. Det var han. Så ble han gravlagt i en steinhule.

De påfølgende to dagene vet jeg ikke så mye om, men det er jo nærliggende å tro at de var preget av sorg og fortvilelse.

Første påskedag er dagen da Jesus sto opp fra de døde. Etter det må jeg ærlig innrømme at jeg dessverre er ganske blank. Jeg vet at vi har fridag på Kristi himmelfart, og det ligger vel i ordet at det var dagen han dro til himmelen. Et søk på internett viser at det er riktig, og at Kristi himmelfartsdag feires 39 dager etter første påskedag. Dette ble riktignok ikke innført før på 300-tallet.

Det er kanskje å dra det langt, men om man skal dra en historisk parallell til nåtiden, kommer vi jo ikke unna å reflektere litt over et visst virus.

Jeg tenker på Judas, som forrådte Jesus og for all framtid ble synonymt med svik og angiveri. Noe vi leser mye om i avisene i disse dager. Folk som ringer politiet for å sladre på dem som bryter karanteneregler. Noen føler de må forklare seg for alle de møter om de drister seg til å ta med ungene på skitur i egen kommune og skulle være så uheldig å møte på noen. «Vi er jo veldig nøye med å holde avstand», og «Vi er ikke på hytta, altså, vi bor like i nærheten». Skammen er til å ta og føle på, og det er så vidt man tør å gå på butikken.

Vi lever jo egentlig i et fredelig samfunn som er tuftet på tillit og toleranse. Men de siste ukene har gjort noe med oss alle. La oss bare håpe vi kommer tilbake til der vi var. For en Judas vil vi jo de aller færreste av oss være.

Det var kristendommen.

De andre tingene man forbinder med påske, som påskehare, gulfarge, egg og skiturer, har jeg ikke bedre svar på enn at det trolig er handelsstanden og naturlige årsaker til assosiasjonene. Gulfargen vil jeg tro er fordi man forbinder det med våren.

Sola, appelsiner, eggeplommer og fargen på øl, kanskje? De kirkelige fargene for påsken er lilla og hvitt, så det har ingenting med kristendommen å gjøre.

Skiturer, spill og Kvikklunsj. Rødvin, lammestek og gode krimbøker- og serier, er vel trivelige tradisjoner som vi har bygget opp ved å bruke tid sammen med de vi er mest glade i. Påsken er jo ypperlig for å lade batterier, enten man velger å gå i kirken eller i skiløypa.

Og selv om man ikke er spesielt troende, er det jo lov å bruke noen minutter til refleksjon og ettertanke på hvordan man vil være i tiden etter påske. De siste ukene har vært spesielle, og det er ingenting som tyder på at ikke også ukene etter påske blir det.

Riktig god påske så lenge!

Artikkeltags