Evakueringsbåtene vi aldri glemmer

Bygget 1912 ved B&W, København for BDS, Bergen. Skipet seilte i mange år uten spesielle uhell.
Ble i 1940 tatt av tyskerne som losjiskip. De døpte det «Satan», men det navnet måtte de forandre. Skipet ble tilbakelevert og kom i rutefart ved juletider. Rekvirert igjen under evakueringen.

Bygget 1912 ved B&W, København for BDS, Bergen. Skipet seilte i mange år uten spesielle uhell. Ble i 1940 tatt av tyskerne som losjiskip. De døpte det «Satan», men det navnet måtte de forandre. Skipet ble tilbakelevert og kom i rutefart ved juletider. Rekvirert igjen under evakueringen. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Vi som opplevde tvangsevakueringen av Finnmark høsten 1944 glemmer det aldri. Det er det heller ingen grunn til.

DEL

(Finnmarken) I verket «Fortiet fortid» har Arvid Petterson samlet hele tragedien om tvangsevakueringen av Finnmark mellom to permer. Det er et uvurderlig bidrag til vår histories bevaring. Der lar han evakuerte fortelle om sine egne opplevelser, og vi ser at opplevelsene sitter i minnet tross de mange år som har gått.

Og vi nikker gjenkjennende; vi har lignende opplevelse å fortelle vår etterslekt.

Noen av de evakuerte dro av gårde med bil, men de fleste måtte nok i båt en del av turen. Det er derfor ikke uventet at det forekommer mange skipsnavn i fortellingene. Skip som gjorde inntrykk.

Det er nå mer enn 65 år siden vi la ut på reise. Jeg håper at mange av leserne finner sin båt blant dem som blir beskrevet.

DS «Polarlys»

(Foto: Hurtigrutene. info)

Bygget 1912 ved B&W, København for BDS, Bergen. Skipet seilte i mange år uten spesielle uhell.

Ble i 1940 tatt av tyskerne som losjiskip. De døpte det «Satan», men det navnet måtte de forandre. Skipet ble tilbakelevert og kom i rutefart ved juletider. Rekvirert igjen under evakueringen.

«Polarlys» gikk sin siste tur i Hurtigruten oktober 1951 og måtte i 1952 gi fra seg navnet til nybygg, og fikk navnet «Sylvia». Kort etter ble skipet overtatt av Marinen, og etter ombygging ved BMV, ble hun moderskip for MTB under navnet «Valkyrien». I 1963 ble «Valkyrien» solgt til opphugging.

DS «Nordstjernen»

(Foto: Postkort)

Bygget 1937 ved Fredrikstad Mek Verkstad for BDS, Bergen.

Det vakre skipet sto for ny standard i rutefarten og vakt oppsikt med sin rommelige salong på promenadedekk. Rekvirert av tyskerne høsten 1944. Nordstjernen fikk en kort levetid. På vei fra Svolvær og Stokmarknes 22. september 1954, kom den ut av kurs i Raftsundet og gikk på grunn. Bunnen ble revet opp og skipet sank i løpet av 20 minutter. Fem personer omkom.

MS «Ragnvald Jarl»

(Foto: Hurtigrutene. info)

Det tyske angrep på Norge og de følgende måneder kostet det Nordenfjeldske tre skip. Sommeren 1940 fikk de overta Bornholm, som var bygget i 1930 ved BMW for rutefart København-Bornholm.

Ble september -44 rekvirert av tyskerne som «Verwundeten Transport Schiff».

Ble 1956 omdøpt til «Harald Jarl» og senere samme år solgt til Tyskland. Gikk lenge som «Nordland» på cruise, blant annet langs norskekysten. Kom i 1970 til Finland som «Suvetar». Noen år senere til Rotterdam som losjiskip, og ble i 1974 tauet til Spania for opphugging.

DS «Dronningen»

(Foto: Hurtigrutene. info)

Bygget 1894 ved Fevig Jernskibsbyggeri, Grimstad for Arendals Dampskibsselskab. Gikk i rute Bergen - Kristiania til 1940, da hun ble solgt til Det Helgelandske Dampskibsselskab. Gikk ruter på Helgelandskysten og som avløser i Hurtigruten.

Ble i 1948 solgt til et gresk rederi og satt inn i trafikk mellom øyene i Egeerhavet. Ble hugget opp i 1963.

MY «Stella Polaris»

(Foto: O.A. Knutsen Storegjerde)

Bygget 1927 ved Götaverken for Det Bergenske Dampskibsselskab. Gikk som cruiseskip på Middelhavet, Kanariøyene og jordomseilinger. Ble rekvirert av den tyske Kriegsmarine og brukt som losjiskip for u-båtmannskap. Transporterte evakuerte høsten 1944.

Brakte russiske krigsfanger hjem under kontroll av det britiske krigsministeriet. Reparert i 1946 og tilbakelevert BDS som solgte skipet til Malmö -rederiet Clipper Line. Solgt i 1969 til Japan som restaurant- og hotellskip. Sank i 2006 under slep til verft i Kina.

DS «Mosken»

(Foto: A.B. Wilse)

Bygget 1924 ved Trosvik Mekaniske Verksted, Brevik for VDS. Gikk i lokalruter i Lofoten og Vesterålen, samt som avløserskip i Hurtigruten. Ble i 1957 solgt til S. Bakke i Bergen. Siden 1960 var hun Panama-registrert under navnet «Cheeta II», hjemmehørende i Gambia.

Var lenge base for den omstridte piratradiosenderen som svensken Britt Wadner drev i Nordsjøen. Skipet endte i Banjul i Gambia, der hun ble rammet av en brann.

MK «Staværingen»

(Foto: Fosna-Folket)

Trebåt, bygget på Stord som ishavsskute md 80 hk Bolinder. Fikk navnet «Haugesund». Overtatt av Haugesund Motorskibsselskab og ble satt inn i trafikk i Sunnhordland.

Ble i 1923 kjøpt av Stadsbygdens Trafikkselskap og fikk navnet «Staværingen II». Ble satt i trafikk Rødberg-Trondheim. Skuta skiftet motor to ganger. Solgt 1962 og bygget om til lastebåt. Ble sildelekter før hun gikk til bunns i 1967.

SS «Adolf Binder»

(Foto: Deutsches Schiffartsmuseum)

Lasteskip på 3515 tonn. Bygget 1942 i Rostock, Tyskland for selskapet A. Bolten, Hamburg.

Ble i 1945 funnet i skadet tilstand i Trondheim og ble senere overlevert til Belgiske myndigheter.

Ble reparert i Antwerpen og fikk navnet «Liege». Brakk i to og sank etter kollisjon i 1953, men begge partene ble hevet og reparert. Deretter fulgte på rekke og rad nye navn og nye redere i nye hjemland: «Renata Schröder» i Bremen, Tyskland, «Corinhtian», senere «Spartian» i Panama og endelig «Penny» i Pireus Hellas.

1972 ble hun hugget opp i Istanbul.

SS «Carl Arp»

(Bilde av søsterskipet «Nelly Lasry»)

(Foto: John Burnett)

Lasteskip på 3670 tonn. Bygget ved Burntisland Shipyard, Skottland for J. Lasry, Paris. Fikk navnet «Sidney Lasry». Solgt i 1935 til C. G. Transatlantique og omdøpt til «Ariege».

Solgt i 1938 til et annet fransk rederi og fikk navnet «Cap Tafelneh». Bombet og skadet ved Dunkerque sammen med over 300 andre skip under de alliertes tilbaketrekning juni 1940. Tatt som krigsbytte av tyskerne, og fikk navnet «Carl Arp».

Tatt som krigsbytte i 1945 og fikk navnet «Empire Chelmer». Kom 1946 tilbake til sitt rederi og fikk tilbake navnet «Cape Tafelneh». Solgt i 1950 til Tyrkia og fikk navnet «Kandilli». Fikk ny tyrkisk reder i 1957 og navnet «Kahraman Dogan». Hugget opp i Tyrkia i 1972.

HMS «Zambezi/Zealous/Zest/ Sioux»

(Foto av Zambesi: Argyll News)

Det vakte nok enorm glede hos de overvintrede 15. februar da to jagere stevnet inn Galtenfjorden.

«Zest» var støtteskip mens «Zambesi» gikk helt inn i Børfjord. To andre jagere, «Zealous» og den kanadiske «Sioux» gikk inn i Sandøyfjord. Etter en del misforståelser og kanselleringer var aksjonen endelig kommet gang, mye takket være påtrykk fra overlege og oberstløytnant Gunnar Johnson, som var kommet til øya noen dager tidligere for å organisere denne ekspedisjonen.

Da de fire jagerne returnerte til Murmansk, hadde de med seg 500 flyktninger som ble fordelt på flere av skipene som skulle gå i konvoi RA 64 til England.

SS «Henry Bacon»

(Foto: U.S. Navy Armed Guard)

Det ble under krigen bygget 2710 lasteskip (Liberty skip) på 14200 tonn ved flere verft i Amerika. Ikke akkurat noen vakre skip, «Den stygge andungen» ble de kalt.

«Henry Bacon» hadde losset krigsmateriell i Murmansk, og fikk på returen 19 av sørøyværingene fra «Zambesi» om bord. De skulle til trygg tilværelse i England, uvitende om at de hadde de den verste uhygge i vente.

Konvoien møtte et voldsomt uvær. Kapteinene på eskortefartøyene hadde ikke opplevd maken på sine mange reiser på strekningen. Den femte dag gikk barografen i bunn, det var orkan styrke 12. «Henry Bacon» ble hardt rammet. De fikk feil på rormaskinen og under reparasjon ble de akterutseilt av konvoien. Da 23 torpedofly Ju 88 skulle ta konvoien, fant de bare ett skip, «Henry Bacon«.

Skytterne klarte å skyte ned fem fly før skipet ble truffet av en torpedo som eksploderte i ammunisjonslageret.

En livbåt var ødelagt av orkanen, en annen havarerte under sjøsettingen. Dermed var det ikke plass til alle på de resterende båter og flåter. De norske flyktningene fikk den første livbåten, og noen av mannskapet ofret dermed sine liv. 16 sjømenn og 12 skyttere mistet livet.

HMS «Opportune»

(Foto: Uboat.net)

I livbåt på åpent hav langt vest for Lofoten, hva nå?

1.telegrafist Campbell var beordret om bord i livbåten med Sørøy-folket. Han hadde med en batteridrevet sender og kontinuerlige signaler fra den ble oppfanget av konvoien, som sendte unnsetning av gårde.

Igjen var det «Zambesi» og «Zest», denne gang sammen med «Opportune». Det ble «Opportune» som plukket opp finnmarkingene og førte de trygt til England.

«Opportune» deltok også i senkingen av «Scharnhorst». Hun var i tjeneste fram til 1953.

DS Røst

(Foto: A.B. Wilse)

Levert i 1898 fra Trondheim Mekaniske Værksted for Vesteraalens Dampskibsselskab, Stokmarknes.

Gikk lokalruter i Lofoten/Vesterålen. Ble høsten 1944 rekvirert av tyskerne for transport av evakuerte.

1951 solgt til Høvding Skipsopphugging som losjiskip under opphugging av «Tirpitz». Sank ved siden av «Tirpitz» i 1952 og ble samme år hevet og hogget opp.

DS Renøy

(Foto: De grå skipene..)

Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap.

Bygget i 1899 i Trondheim som «Otto Sverdrup» for Innherreds Forenede Dampskibsselskap. Hadde seinere nye eiere og nye navn. 1922 solgt til Finnmarkens Amtsrederi (Fylkesrederi). Døpt «Renø».

Endret i 1926 til «Renøy». Ble høsten 1944 rekvirert av tyskerne for transport av evakuerte. Skadet av brann 1952 og fungerte deretter som reserveskip. Ble i 1956 solgt til Grimstad Skipsopphugging.

DS Vefsen

(Foto: Helgelandske DS)

Levert i 1910 fra Akers Mek. Verksted til Det Helgelandske Dampskibsselskab, Sandnessjøen.

Gikk i gods/passasjertrafikk Sandnessjøen - Mosjøen. I 1924 inn i rute Trondheim – Harstad. Høsten 1944 rekvirert av tyskerne for transport av evakuerte. Våren 1949 i rute Mosjøen -Hammerfest. Solgt 1956 til Høvding Skipsopphugging.

DS Ofoten

(Foto: Gamle Salten-båter)

Bygget i Newcastle 1871 for russisk eier under navnet «Katzjarloff».

Solgt 1876 til Intressentselskabet for Namsen, Namsos. Fikk navnet «Namsos». 1883 solgt til A/S Saltens Dampskibsselskab, Bodø. Rutetrafikk Salten og Ofoten. Etter ombygging i 1895 tilbake som «Ofoten». Høsten 1944 med i transport av evakuerte. Solgt 1952 til Oslo havnevesen, og 1953 til Stavanger Skibsopphugging Co.

DS Ullensvang

(Foto: Postkort)

Levert 1907 fra Trondheims Mek. Verksted til Hardanger Søndhordlandske Dampskibs-selskab, Bergen.

Gikk med passasjerer/gods/post i rute Bergen – Hardanger. Ble hardt skadet ved den store eksplosjonen i Bergen 20.april 1944. Nyreparert ble hun i januar 1945 rekvirert for transport av evakuerte strekningen Tromsø -Trondheim. Fikk NS-mannskap, som ramponerte skipet.

Ut av trafikk 1952 og solgt til Belgia for opphugging.

DS Fanaraaken

(Foto: Postkort v/Bjørn Milde)

Levert i 1937 fra Bergens Mek. Verksted til Fylkesbaatane i Sogn & Fjordane. Gikk i rute Bergen-Nordfjord og Bergen – Sogn. Ble høsten 1944 rekvirert av NS-regjeringen for transport av evakuerte.

Skipets mannskap vegret seg, og ble erstattet av NS-mannskap. Rederiet fikk skipet tilbake julaften i en elendig tilstand. Fortsatte i rute etter krigen. Var utsatt for flere grunnstøtinger i 1950-60-årene. Fikk ny kjele 1971 og var da landets siste dampdrevne lokalbåt i bruk. Solgt 1972 til Pireus, Hellas. Fikk navnet «Midnight Sun». Hugget opp i 1973.

DS Kysten

(Foto: Fosna-Folket)

Bygget ved Trondheim Mekaniske Værksted i 1909 for Namsos Dampskibsselskap.

Et av de første skip med elektrisk belysning. Gikk i rute Trondheim – Namsos. Ruta hadde 45 anløp og tok nesten to døgn. Ble høsten 1944 rekvirert av tyskerne. Solgt 1964 til Tvedestrand og omdøpt til «Askaas».

Ligger i dag i opplag på Bradalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter, som «Kysten 1».

Min familie reiste med «Kysten» fra Burfjord til Tromsø 5. november.

DS Henrik Wergeland

(Foto: Postkort)

Levert 1883 til Flekkefjord Dampskibsselskab. Overtatt av NFDS 1886.

Gikk i fraktfart langs hele kysten. Tok i januar 1945 om bord de siste evakuerte fra Hammerfest. Fra 1946 i rute Trondheim – Hammerfest. Ble i 1949 hogget opp ved Stavanger Skipsopphugging.

DS Finmarken

(Foto: hurtigrutene.info)

Bygget 1912 ved Trondheims Mekaniske Verksted for VDS. Stokmarknes.

Et legendarisk skip i Hurtigruten. Åpnet Risøyrenna i 1923 og var 44 år i tjeneste. Ble i 1957 skoleskipet «Gann». Ble i 1960 hogget opp i Nederland der en salong i mange år var Villa Finmarken utenfor Apaldorn. Den er nå kjøpt tilbake til Hurtigrutemuseet på Stokmarknes.

DS Lofoten

(Foto: Postkort)

Levert 1932 fra Fredrikstad Mek Verksted for VDS.

Skipet hadde innredning av høy standard og ble Vesteraalskes flaggskip i Hurtigruten. Ble 1942 rekvirert av tyskerne for å føre Himmler og Terboven fra Oslo til Kirkenes og tilbake. I 1958 var Lofoten eldste skip i Hurtigruten og fortsatte til 1964, da hun kom på greske hender, ble ombygget og fikk navnet «Kypros».

I 1966 oppsto brann om bord ved innseiling til Haifa, og der endte skipet sine dager.

Kilder:

Haugli-Jensen-Westrheim: Til befolkningen!

H. M. Torvanger: 101 Fjordabåter

L. A. Friberg: De grå skipene - -

Dag Bakka jr.: Skipene som bandt kysten sammen

Historisk årstallsliste for Stadsbygda

D.R.Foxvog/R.I.Alotta:The Last Voyage of the SS Henry Bacon

Lt. Cdr. G.B. Mason: Royal Navy Warships in WW2

The National Archives of Scotland

The Naval- History.net

Burntisland Heritage Centre

Deutsches Schiffartsmuseum

w.w.w.warsailors.com

Artikkeltags