Jagerpilot Tage: – Kanskje noen heldige damer i Finnmark finner trusene mine

PILOT: Dette bildet er fra den tiden Tage Réne Stene var norsk F-16 pilot.

PILOT: Dette bildet er fra den tiden Tage Réne Stene var norsk F-16 pilot. Foto:

– He, he. Ja, det er vel kanskje noen heldige damer i Finnmark som finner noen av trusene mine, humret løytnant Tage René Stene (27), en av pilotene som satt om bord i F-16-flyet, til Finnmark Dagblad i 2001.

DEL

Det var mandag 13. august 2001 at saken både hadde en henvisning på førstesiden av Finnmark Dagblad og avstedkom en artikkel på en side inne i avisa. Under tittelen «Eksplosiv jakt – Og jagerpilot med finnmarkinger mistet trusene sine» kan vi lese den elleville historien.

Familie fra Skoganvarre

Stenes familie er opprinnelig fra Skoganvarre i Porsanger. For de lokalkjente kan vi fortelle at han er sønnen til Arne Stene.

Og den kjente «gammelkommunisten», Charles Stene, var Tages onkel. I Finnmark Dagblads forløper, Vestfinnmark Arbeiderblad av 19. november 1947, kan vi lese at Charles – som én av to kommunister – var valgt inn i daværende Kistrand herredsstyre.

– Jeg arvet en del pins og greier da han Charles døde. Det var mange effekter med den «røde stjerne», humrer Tage René Stene (45) overfor iFinnmark i dag.

Skulle besøke slekta

TOSETER: Det var et lignende fly som dette F-16 pilotene Vegar Johansen og Tage René Stene fløy fra Bodø til Banak, da de mistet truser og mere til fra en cargo-tank som hang under flyet.  Flyet vi ser på bildet ble imidlertid vraket, etter et  uheldig møte med en fugl 17. mars 2001. Møtet førte til brann i motoren. Piloten Vegar «Bicep» Bøthun og den nyutdannende kvinnelige sersjanten Marthe Gaugstad fra Luftforsvaret som satt i baksetet, skjøt seg ut. Piloten lot flyet stige opp til 2000 fots høyde (ca. 670 meter) før han trakk i den gule og sorte utskytningsspaken. Flyet styrtet i havet rett sør for øya Landegode utenfor Bodø.  Et drøyt kvarter etter ulykken kunne Bøthun og Gaugstad plukkes opp av sjøen av et Sea King helikopter fra 330 skvadronen i Bodø, i tilsynelatende god behold.

TOSETER: Det var et lignende fly som dette F-16 pilotene Vegar Johansen og Tage René Stene fløy fra Bodø til Banak, da de mistet truser og mere til fra en cargo-tank som hang under flyet. Flyet vi ser på bildet ble imidlertid vraket, etter et uheldig møte med en fugl 17. mars 2001. Møtet førte til brann i motoren. Piloten Vegar «Bicep» Bøthun og den nyutdannende kvinnelige sersjanten Marthe Gaugstad fra Luftforsvaret som satt i baksetet, skjøt seg ut. Piloten lot flyet stige opp til 2000 fots høyde (ca. 670 meter) før han trakk i den gule og sorte utskytningsspaken. Flyet styrtet i havet rett sør for øya Landegode utenfor Bodø. Et drøyt kvarter etter ulykken kunne Bøthun og Gaugstad plukkes opp av sjøen av et Sea King helikopter fra 330 skvadronen i Bodø, i tilsynelatende god behold. Foto:

Han satt i «baksetet» i det toseters jagerflyet F-16 B som var på vei fra Bodø til Banak for 18 år siden. Foran satt piloten som førte flyet, Vegar Johansen fra Kokelv.

– Vi skulle på skyteøvelse i Hálkavárri skytefelt i Porsanger sammen med resten av 331 og 334 skvadronen fra Bodø hovedflystasjon den påfølgende uka. Jeg og Vegar, som hadde slekt i Finnmark, var «fortroppen» og fløy tidligere opp til Lakselv, fordi vi skulle besøke slekta i helga, forklarer Tage til iFinnmark.

Når de landet på Banak, pleide Tage ofte å treffe på en annen slektning fra Skoganvarre, nå avdøde Jack Stene, som på denne tiden kjørte tankbilen med flydrivstoff på Banak flystasjon.

Berget samekniven

Da de landet på Banak tilbake i august 2001, så de to pilotene straks at noe var galt.

I et jagerfly som F-16 er det trangt om plassen inne i cockpit. Det er heller ikke noe lasterom i buken, som i passasjerfly. Det er dermed ikke plass til særlig mye privat bagasje. Dette hadde jagerflyskvadronen løst ved å lage såkalte cargo-tanker, som kunne henge under buken, eller vingene. De var laget av tankene som opprinnelig brukes til 1.400 liter med reservedrivstoff. Tankene med reservedrivstoff kan slippes underveis, hvis man trenger et lettere fly, som i en luftkamp. Men pilotene hadde ikke hatt fingertrøbbel og droppet bagasjen ved en feil på vei til Lakselv, understreker Stene.

– Nei, tanken var der, den. Men hele luka i tanken var borte. Og fartsvinden hadde slitt hull i bagen min med klær, som lå inne i tanken. Så jeg savnet blant annet trusene mine. Men litt hell hadde jeg i uhellet: Samekniven min lå rett ved hullet, men hadde heldigvis ikke ramlet ut, mimrer Tage René Stene i dag.

Farlig last

FLARE: Her slipper et F-16 en såkalt flare. Dette er et forsvarssystem mot innkommende varmesøkende (IR) missiler. Piloten forsøker å lure missilet ved at flaren lager en større varmesignatur enn jetmotoren på flyet. Etter å ha sluppet flaren tar ofte piloten en krapp sving unna, og ofte senker man farten, slik at varmesignaturen på flyet synker.

FLARE: Her slipper et F-16 en såkalt flare. Dette er et forsvarssystem mot innkommende varmesøkende (IR) missiler. Piloten forsøker å lure missilet ved at flaren lager en større varmesignatur enn jetmotoren på flyet. Etter å ha sluppet flaren tar ofte piloten en krapp sving unna, og ofte senker man farten, slik at varmesignaturen på flyet synker. Foto:

Men det var ikke bare Tages truser som forsvant under flyturen til Lakselv tilbake i 2001. Også to dispensere som inneholdt såkalte flares, var forsvunnet fra cargo-tanken.

– Det er beholdere med ildkuler man slipper ut for å avlede innkommende raketter og liknende. Det er skumle saker! forklarte Tage René Stene til Finnmark Dagblad tilbake i 2001.

Stasjonssjef på Banak flystasjon, major Kåre Fet, la til:

– Kruttet i dispenserne er i seg selv ikke kraftigere enn det en finner i kruttlappistoler. Men pakningene inneholder også fosfor. En kan pådra seg stygge brannskader hvis man fysisk tar i stoffet, advarte stasjonssjefen.

Eksakt hvor eksplosivene og Stenes personlige eiendeler har falt ut, visste Forsvaret fint lite om.

– De kan ligge i sjø, i vann, eller på vidda, sa major Kåre Fet til Finnmark Dagblad.

– Meg bekjent ble verken trusene mine, eller flaren funnet noen gang. Og man kom vel frem til at luka på cargo-tanken, ikke har vært skrudd godt nok igjen av teknikerne, før vi startet flyturen, forteller Tage René Stene til iFinnmark i dag.

Mediehåndtering

Piloten med slekt i Finnmark fløy jagerfly i åtte år. Etter fem år i Bodø, flyttet han til 338 skvadronen på Ørlandet i Trøndelag for å komme nærmere familien. Her fløy han jagerfly i tre år. Da han parkerte flygerhjelmen på hylla, gikk han over til å bli stabsoffiser i Luftforsvaret og i Marinejegerkommandoen.

For to år siden sluttet Stene i Forsvaret, og vil nå ut i det sivile arbeidsmarkedet. Ved siden av å være far for to smårollinger hjemme i Asker, kvalifiserer han seg til det sivile liv ved å ta utdanning innenfor prosjektledelse.

– På timeplanen nå har vi mediehåndtering. Så da tenkte jeg at det kunne være greit å dra frem dette eksempelet fra mitt eget liv. Og selvfølgelig vil det være morsomt å ha denne avissiden i eget arkiv, humrer Tage René Stene.

Så det var den fornuftige forklaringen på henvendelsen han gjorde til iFinnmark fredag, med det litt spesielle spørsmålet om vi kunne hjelpe ham med å fremskaffe «truse-saken» fra 2001 ...

Artikkeltags