I have a dream

FOLK I GÅGATA: Gågata var pyntet til fest under Kirkenesdagene i 2019. Innleggsforfatter Staal Nilsen håper at det er mulig at byen får til like mye aktivitet når turistene fra Hurtigruta kommer inn til byen.

FOLK I GÅGATA: Gågata var pyntet til fest under Kirkenesdagene i 2019. Innleggsforfatter Staal Nilsen håper at det er mulig at byen får til like mye aktivitet når turistene fra Hurtigruta kommer inn til byen. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I Sør-Varanger avis den 4. august har Monika Raab et innspill som er verd å lese da jeg synes det forteller litt om noe av det vi sliter med i vår kommune, visjoner for fremtiden.

Definisjonen av ordet visjon kan man si er en slags fremtidsdrøm, en ønsket tilstand som er viktig for en kommune. Det har vært heftige diskusjoner både i avisa og på facebook om parkering av bobiler og campingvogner ved hurtigrutekaia og alle har en mening om hvor den egentlig bør være, hvem som har ansvaret og hva bør den inneholde av utstyr. Jeg mener at vårt største utfordring er å ta en avgjørelse da unnvikende politisk oppførsel kun skaper spekulasjoner og handlingslammelse. Jeg skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen om plassering av caravanparken, men turister vil se havet så vi har i vertfall noe å ta hensyn til.

Når Hurtigruta kom inn Bøkfjorden på vei til Kirkenes helt frem til en gang på 80-tallet ble man møtt med Kirkenes skrevet med STORE bokstaver, så ingen trengte å stikke innom et konditori for å lese på posen hvor de var kommet.

Hva møter dagens turister som kommer med Hurtigruta, ei steinrøys som starter fra før Thon hotellet helt til næringsområdet starter, russiske trålere, en kjempesamling teiner, og mere stein, ei dypvannskai, mere stein helt til dagens hurtigrutekai. Ikke mye vakkert nei og eksisterende planer som jeg kjenner til er få og ikke helhetlig så her må noe gjøres.

Jeg har en visjon som sier at det må lages en plan for hele området fra Kimek kaia (gamle hurtigrutekai)-Tollkontoret via Thon Hotell, langs fjæra til dagens Hurtigrute kai. Tomtebesittere langs hele fjæra må involveres i dette arbeidet for å få en helhetlig plan og så får man sette flere delmål med økonomiske beregninger som til slutt ender opp med at en hovedplan blir fullført. Initiativet til dette mener jeg bør og må være et kommunalt ansvar da kommunen har forvaltning og planmyndighet som et ansvars område. Denne visjonen min vil nok ta flere år å gjennomføre, men kommunen har mange kompetente ansatte og vi har et dyktig og initiativrikt næringsliv som nok hjelper til å holde fokus og sørge for gjennomføring av planen som alle har vært med å vedta.

Jeg mener og har gjort det i mange år at Hurtigruta skal tilbake til sentrum da dette vil ha stor betydning for å få et mer levende sentrum. Hurtigruta ligger i dag i et næringsområde og bør flyttes nært sentrum slik at næringsområdet kan videreutvikles til det næringsområdet det er ment å være.

For å få dette til må det bli et samarbeid mellom kommunen og de som besitter tomtene som blir berørt. Kontakt er knyttet, men veldig mye gjenstår før Hurtigruta kan klappe til kai nært sentrum og KIRKENES med store bokstaver kan smykke bakken mot parkeringsplassen mellom E6 og kirka. Drømmer er godt å ha og bør kun erstattes av nye drømmer.

Så et siste hjertesukk fra denne kanten:

Vi har et flott torg i sentrum, hva om vi inviterer til «torgdager» i September. Kommunen stiller med gratis telt på torget, de som trenger strøm betaler en fast sum for tilkobling og alle som har noe å selge er velkommen.

Vi har en allsidig kommune med fiske, jordbruk, grønnsaker, meieriprodukter, bær og produkter av bær og sikkert en masse mere som jeg ønsker å samle på torget til torgdager. Jeg har reist en god del i landet vårt og har så ofte jeg har kunnet oppsøkt torghandel for der er det liv og masse gode tilbud.

Levende sentrum dere, ikke dumt hva?

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken