Gå til sidens hovedinnhold

Helseministeren må ta grep for å gjøre oss trygge igjen

Artikkelen er over 1 år gammel

Stadig flere gir uttrykk for at de ikke føler seg trygge i Finnmark. Det burde være et tydelig tegn på at det er på tide å gripe inn.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

«Jeg føler meg ikke trygg her i Finnmark.»

Åtte små ord som rammer så mye, ja, faktisk en hel nasjonal krise. For det er det vi snakker om når vi snakker om dagens luftambulansetjeneste. Flere av de flyene som skal utgjøre vår trygghet, er satt på bakken, og i Finnmark betyr det kort og godt en reell frykt for ikke å få hjelp i tide dersom behovet skulle melde seg.

De åtte ordene over kommer fra Lene Mohaugen, som bor i Vadsø. Hun har en tre år gammel sønn som er født med hjertefeil, og har flere ganger kjent på hvor kort det egentlig er mellom liv og død. Den ferskeste erfaringen fikk hun tirsdag for to uker siden. Da var hun og sønnen allerede på Hammerfest sykehus da sønnen ble akutt syk. Legene rekvirerte et ambulansefly for å fly treåringen til UNN i Tromsø, der den nødvendige kompetansen på hjertesykdom hos barn er. Flyoppdraget fikk hastegraden «haster», et oppdrag med én times responstid. Lene Mohaugen og sønnen måtte vente i 19 timer.

«Jeg er en løvemamma, og er alltid i beredskap. Slik har det vært helt siden han ble født. Det å sitte sånn i mange timer og ikke vite hva som kommer til å skje, var det verste, synes jeg. Da kom alle katastrofetankene med en gang,» sa Lene Mohaugen i intervju med iFinnmark.

Ifølge Luftambulansen HF var det dårlig vær som gjorde at flyet ikke kom før til Hammerfest. Både Widerøe og helikopterselskapet Bristow hadde flere flyginger til og fra flyplassen samme dag, men ifølge Luftambulansen er det andre begrensninger for deres fly.

For mamma Lene er situasjonen like fortvilende uansett hva som er årsaken til den lange ventetiden. Det samme gjelder foreldrene til den tre år gamle jenta på Nordkyn, der legene mistenkte hjerneblødning, og ambulansefly ble bestilt. Den gangen tok det tre og en halv time før flyet kunne lande, noe som skyldtes både vær og manglende besetning på flyene.

«Det er en stor belastning for mor, pasient og for lege. Jeg tror alle vet hvordan man hadde tenkt om man var i en slik situasjon. Hadde dette skjedd i et tettbygd strøk som Oslo, så hadde ingen godkjent dette. Alle hadde sett på systemet og gått inn med forebyggende tiltak, der er utrykningstiden på 12 minutter,» har lege Jan Eggesvik uttalt om situasjonen. Han var selv til stede da episoden på Nordkyn oppsto.

Det er ingen tvil om at det vil måtte være forskjeller mellom beredskapen i Oslo, der alle har kort vei til ett av byens flere sykehus, og i Finnmark, der majoriteten av befolkningen bor én eller flere timers kjøring unna sitt lokalsykehus. Men nettopp derfor må det stilles ekstra krav til at luftambulansetjenesten fungerer som den skal. Vi må kunne stole på at flyene kommer, og at de kommer innenfor den tidsrammen oppdragets natur gir.

I stedet har vi det siste halve året vært vitne til at Babcock har hatt utfordringer med å få tjenesten opp å gå etter at de vant anbudskonkurransen om tjenesten og tok over ansvaret i sommer. Dette har skyldtes både det faktum at ikke alle flyene og pilotene er sertifisert for kortbane og en mannskapsmangel på basene i Kirkenes, Alta og Brønnøysund.

I november ble det tatt flere grep for å styrke beredskapen. Luftambulansen HF fikk bistand fra Forsvaret, som har opprettet en midlertidig base med et Bell-helikopter i døgnberedskap i Kirkenes. I tillegg satt Babcock selv inn et ekstrafly med tolvtimers beredskap på dagtid i Alta. Resultatet var at helsetilbudet til befolkningen i Finnmark ble bedre.

Men så kom forrige helg, og med den nye utfordringer. Nå ble nemlig fem av Babcocks ambulansefly satt på bakken fordi de skal ha mistet motorkraft under landing. Siden har Helse Nord satt krisestab, og nå har helseministeren selv vært på reise i Finnmark for å snakke med dem som rammes, han har blant annet truffet legeforeningen i Finnmark i Øksfjord, regionrådene i både Øst-Finnmark og Vest-Finnmark og vært på besøk på den akuttmedisinske klinikken ved UNN i Tromsø.

I Finnmark fikk helseministeren med seg et unisont krav fra både politikere og leger om at luftambulansetjenesten ikke kan være på anbud.

«Ambulanseflytjenesten bør driftes av det offentlige, og man bør gå over i en ordning der man ikke baserer seg på anbudsprinsipper. (...) Anbudsrundene gir en sårbarhet i hver eneste runde som alle parter må slite med,» sa kommunelege Olav Gunnar Ballo i Loppa kommune til iFinnmark etter møtet.

I tillegg ga de uttrykk for at luftambulansetjenesten i nord må styrkes med helikopterberedskap i Øst-Finnmark.

«Ambulansehelikopteret i øst bør være en permanent del av luftambulansetjenesten i Finnmark, og stasjoneres i Kirkenes. Helikopteret som har vært benyttet siste år, har vært innhentet fra Forsvaret, og er ikke en del av kontrakten med Babcock, men burde vært det, i påvente av at det offentlige eventuelt selv går inn og overtar driften,» sa Ballo.

De siste dagenes uvær viser behovet for det sistnevnte med all mulig tydelighet. For vi er ekstra sårbare når uværet setter inn. Tirsdag var en rekke veier i fylket stengt, og det førte blant annet til at Berlevåg, Båtsfjord, Kjøllefjord, Mehamn og øvrige bygder i kommunene ble isolert for omverdenen. Dette er ikke noe nytt for innbyggerne, og de fleste tar både uværet og de stengte veiene med stor ro. Men hva hvis akutt sykdom eller en ulykke melder seg?

«Så vidt jeg vet er det ingen i kommunen som så langt har tatt kontakt med oss fordi at de trenger helsehjelp eller annen bistand, men i disse Babcock-tider, så kan det nok bli ganske utfordrende dersom noen blir akutt syke. Derfor kan vi bare håpe på at det ikke vil skje nå,» uttalte berlevågrådmann Jørgen Jørgensen til iFinnmark.

Også hans kollega i Lebesby, Harald Larssen, påpekte viktigheten av luftambulansen når veiene stenges.

«I denne situasjonen blir også luftambulansen ekstra viktig. Det blir den eneste måten å frakte pasienter ut av kommunen på. Så vi er ekstra oppmerksomme på dette nå som vi vet at lufttjenesten ikke er like tilgjengelig,» sa han.

Samtidig har også Lebesby kommune blitt offer for at manglende flyberedskap. Ordfører Sigurd Rafaelsen har fortalt at kommunen ble uten ambulanse i 15 timer da bilen måtte utføre et oppdrag som erstatning for ambulansefly.

«Jeg tror befolkningen ser at jo lengre det går, jo nærmere kommer vi en hendelse vi ikke vil skal skje. Vi venter på den fatale feilen og det begynner å bli ganske alvorlig,» sier han.

Det har han selvfølgelig helt rett i. Det er alvorlig når innbyggerne i Finnmark gir uttrykk for frykt for å bo her. Og det er alvorlig når stadig flere leger slår alarm om situasjonen. Kommunelege Hanne Heszlein-Lossius i Berlevåg har uttrykt bekymringen på følgende måte overfor TV2:

«Når vi får melding om en slagpasient teller minuttene. Vi trykker da på den store, røde knappen. Men når mange små legekontor har 30 mil til nærmeste sykehus, er vi helt avhengig av luftambulanse. Det gjør det svært utrygt å jobbe når vi ikke kan stole på dem. Jeg frykter vi snart opplever dødsfall på grunn av flyambulansekrisen,» sier hun.

I denne sammenheng er været en faktor vi som innbyggere i Finnmark har forståelse for at Luftambulansen HF ikke rår over. Vi vet at været noen ganger er så utfordrende at fly ikke kan lande, og av og til også for krevende for et helikopter. Men like fullt er det denne tjenesten som skal sikre oss raskest helsehjelp når vi blir syke eller utsatt for en ulykke. Vi må kunne stole på at beredskapen fungerer optimalt, og at de som bestemmer, gjør det de kan for å sikre nettopp dette.

I den forbindelse er det godt å se at helseminister Bent Høie reiser til Finnmark og snakker med dem som føler krisen tettest på kroppen. Så er spørsmålet hva han gjør med informasjonen han får. Det eneste riktige vil være å revurdere om luftambulansen er en tjeneste som egner seg for anbud, og å sørge for at også Øst-Finnmark får et helikopter i ordinær beredskapstjeneste. Da vil vi føle oss tryggere.

Kommentarer til denne saken