Stort gjennombrudd etter ni års forskning: Funnet sammenheng mellom sukker og kreft

Etter ni års forskning, mener eksperter å ha funnet en kobling mellom sukker og veksten i kreftsvulster. Bildet er en illustrasjon på kreftceller.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

«Dette er enormt», skriver forskningsmiljøet om resultatene fra det ni år lange forskningsprosjektet.

(Nordlys) (Nettavisen): Forskere har lenge visst at det er en sammenheng mellom kreft og sukker, men det har vist seg verre å finne ut nøyaktig hva sammenhengen er.

Etter ni år med studier har forskere nå gjort et gjennombrudd. Dette er enormt, skriver nettsiden Science Alert.

Kort fortalt har forskerne funnet ut mekanismen i hvordan kreftceller forbrenner sukker, skriver Side 3 Nettavisen.

Dette er grunnen til at det er viktig:

Nær sagt alle celler i kroppen trenger energi, energi som hentes fra sukkeret i maten vi spiser.

Kreftceller trenger også sukker for å vokse, men de har et glukoseinntak som er mye høyere enn hos friske celler. Det samme er farten de forvandler glukosen til melkesyre i.

Warburg

Dette er kjent som Warburg-effekten, og forskere tror den har med den raske veksten i kreftceller å gjøre. Effekten er så dominerende at den blant annet er blitt brukt til å finne svulster i hjernen.

Samtidig er det vanskelig å avgjøre om Warburg-effekten er årsaken til – eller et symptom på – kreft.

Forskere har en teori om at en kan forhindre kreft ved å kutte tilgangen til sukker. Problemet er at en ikke kan kutte kilden til sukker for kreftcellene uten samtidig å gjøre det samme for friske celler.

Sammenheng

Og her er vi tilbake ved hvorfor mekanismen i kreftcellenes sukkerforbrenning er viktig:

Nøkkelen til hvordan vi kan kutte sukkertilførselen for kreftceller uten å frarøve de friske cellene sin energikilde, kan ligge i å forstå hvordan kreftceller forbrenner glukose.

– Forskningen vår viser hvordan det hyperaktive sukkerforbruket til kreftceller leder til en ond sirkel av kontinuerlig stimulering av kreftutvikling og vekst, sier sjefforsker Johan Thevelein ved forskningsinstituttet VIB i Belgia.

Forskningen, hevder Thevelein, er i stand til å forklare sammenhengen mellom styrken i Warberg-effekten og hvor aggressiv en svulst er.

– Denne sammenhengen mellom sukker og kreft har omfattende konsekvenser. Forskningen vår danner grunnlaget for framtidige studier på området, som vi nå kan gjennomføre mye mer presist og fokusert, sier Thevelein i en kommentar.

Artikkeltags