Geolog om rasutsatt strekning: – Det er et utfordrende område

STARTER PÅ NYÅRET: I begynnelsen av januar starter arbeidet med rassikring rundt Falkebergtunnelen. Geolog Trond Jøran Nilsen sier det er et utfordrene område å jobbe med.

STARTER PÅ NYÅRET: I begynnelsen av januar starter arbeidet med rassikring rundt Falkebergtunnelen. Geolog Trond Jøran Nilsen sier det er et utfordrene område å jobbe med.

Artikkelen er over 1 år gammel

8. januar fortsetter sikringen av rasutsatte fylkesvei 102 i Hasvik. Statens vegvesens geolog, Trond Jøran Nilsen, tror området rundt Falkebergtunnelen blir bedre enn noen gang.

DEL

– Det er et utfordrende område og det er grunnen til at det har vært stengt og blir stengt. Det er dårlig fjellkvalitet rett og slett, sier geolog i Statens vegvesen, Trond Jøran Nilsen.

Han forklarer at veien går tett innpå en bratt fjellside.

– Det er en gammel vei og gammel tunnel der det bare er laget et hull i fjellet. I gamle dager skulle man bare ha vei samme hva, sier han.

LES OGSÅ: Beholder hurtigbåt til Sørvær selv om veien er åpen

LES OGSÅ: «Vi har både en god og en dårlig nyhet»

Ikke forgjeves

Tidligere i år startet Visinor Fjell Nord AS sikringsarbeidet rundt Falkenbergtunnelen. Planen var at et fanggjerde, som tar imot eventuelle ras, skulle være ferdig før nyåret, men fare for å bli truffet av fallende is gjorde at arbeidet måtte avsluttes for vinteren.

Raset som gikk like før jul har imidlertid ikke ødelagt arbeidet som ble startet i høst.

– Alle forankringer var boret og støpt. Dette er ikke forgjeves. Nå skal det gjøres mer utbedring der det gikk skred. Arbeidet med fanggjerdet fortsetter til våren, nå er det sikring av området hvor steinraset gikk som skal utbedres slik at veien kan holdes åpen, sier Nilsen.

LES OGSÅ: Eirin og familien brukte 24 timer på å komme seg fra Alta til Sørvær

LES OGSÅ: Setter inn hurtigbåt til isolerte Sørvær

Blir stengt i noen uker

Visinor Fjell Nord AS kommer opp over nyåret og rigger seg til ved tunnelen. Folk i Sørvær må belage seg på noen uker med fullstendig stengt vei fra og med slutten av uke en.

– Vi skal gjøre borearbeid fra oversiden. Det kan føre til vibrasjoner i fjellet og derfor må vi holde veien stengt mens dette arbeidet pågår. Vi skal ta bort et overheng helt i toppen. Vi tar det bort for å fjerne den trusselen. Slik jeg ser det så blir det mye bedre enn det har vært der. Dette var et område som var veldig usikkert da de begynte arbeidet, sier Nilsen.

LES OGSÅ: Denne gjengen er godt i gang med rassikring på Sørøya: – Godt at det skjer noe

Utfordrende med gamle veier

Geologen forteller at variasjoner i minus- og plussgrader ofte utløser ras.

– Det er mye vann i berget og det blir alltid ugunstig i fryse- og tineprosesser. Det som er klassisk er at isen presser berget litt, så tiner det og slipper taket, forklarer han.

Han sier det er mange veistrekninger i Finnmark som er skredutsatt og at det generelt er utfordrende å drifte veier i Norge.

– Vi har mange veier som ble bygd for mange år siden. Da skulle vi ha vei koste hva det koste vil. Det var ikke fokus på sikkerhet som i dag. I dag hadde det vært uaktuelt å bygge en vei med skredfare.

Artikkeltags