«Widerøe vil alltid være viktig, dog med stive priser»

TURBULENT: Flyselskapet Widerøe opplever tøffe tider, ifølge skribent John Wahl.

TURBULENT: Flyselskapet Widerøe opplever tøffe tider, ifølge skribent John Wahl.

Av
DEL

MeningerDet hederskronede flyselskapet i nord Widerøe har vært ute i stormfullt vær bokstavelig den siste tiden. Mediene og sosiale plattformer har flommet over av kritikk og fordømmelse over en lav sko. Bare i Finnmark har selskapet i september kansellert 149 flyginger.

I Troms og Finnmark var det til sammen 206 kanselleringer fordelt på 13 lufthavner. Fra Widerøe sin side sier Catharina Solli, informasjonssjef «Utfordringene har vært: dårlig vær, møter med fugl og lynnedslag, tekniske problemer som resulterte i 12 fly på bakken. I tillegg mannskaps-utfordringer (for mange timer i luften osv)»

Saken fortsetter under bildet.

Bildetekst

Bildetekst

For å si det enkelt: Her må de nye eierne Torghatten ASA sette alt inn på og løse problemene både på kort og lang sikt. Hvis ikke så mister de troverdighet i Nord-Norge og landet for øvrig. Widerøe har så langt hatt et godt omdømme blant folk i Nord-Norge uavhengig sin prispolitikk og monopolsituasjon.

Eventyret startet i 1934 da selskapet ble dannet av Wiggo Widerøe, Einar Isdahl og Arild Widerøe. Etter krigen fløy Widerøe med sjøfly i Nord-Norge. Så kom kortbanenettet etter vedtak i Stortinget i 1966, hvor Håkon Kyllingmark hadde arbeidet hardt for dette. Han ble jo kalt for kortbanenettets «Far».

I 1974 ble kortbane flyplasser åpnet i: Sørkjosen, Hammerfest, Mehamn og Berlevåg. På begynnelsen av 80-tallet var kortbanenettet ferdig bygd over hele landet og Widerøe navnet var synonymt med «Kvikk lunsj og Solo» (Freia og Mack).

Alle vi har jo et forhold til Twin Otter-flyet eller «Kråka» som de populært ble kalt, vi har danset oss både mellom Hammerfest og Tromsø samt østover i Finnmark. For alle oss i nord var dette en ny hverdag som gjorde reisen betydelig lettere. Finnmark og Nord-Norge for øvrig var nå knyttet til resten av samferdsel-Norge, sammen med stamflyplassene i Alta, Lakselv, Kirkenes og Tromsø.

Hammerfest fikk en sterk posisjon i Widerøe sitt flyrutenett. I 1981 kom 50 seteren Dash 7 med trykkabin, fire motorer, autopilot og værradar. I 1984 ble baser i Florø, Hammerfest og Bodø etablert. Hammerfest var da navet i Finnmark for Widerøe sine maskiner. Det er ikke å legge skjul på at for Hammerfest har Widerøe betydd mye med direkteruten til Tromsø som i mange år har vært kommersiell (Ikke FOT rute).

I 1992 i Stortingets salderingsdebatt ble Widerøes nye flåtefornyelse vedtatt, de fikk enekonsesjon på kortbanenettet fram til 1997. Twin Ottere og Dash 7 skiftes ut og i 1993 kom de første Dash 8 flyene (To motors med 39 seter) og moderne fly. En ny æra i Widerøes historie var begynt.

Hvor viktig Widerøe var for Hammerfest fikk vi erfare etter vedtaket om Snøhvitutbyggingen i 2003 og den økte leteboringen som kom i kjølvannet, samt Goliat-funnet. Fra og med 2010 var Hammerfest sammen med Florø og Stokmarknes blant landes mest trafikkerte kortbaneflyplasser. I 2014 var det 13 avganger mellom Hammerfest og Tromsø h.h.v. 507 seter i løpet av døgnet, eller 4 avganger med en 120 seter som SAS og Norwegian bruker. Derfor er ruten mellom Hammerfest og Tromsø alfa og omega vedrørende olje/gass, næringsliv osv. også i 2018.

Hva nå? Det handler selvfølgelig også om pris, når det gjelder FOT-rutene så kjøper jo staten seter. De kommersielle rutene er det anledning og komme inn å konkurrere. Om FlyViking er det vel bare å si at deres forsøk var prisverdig, men det viser hvor vanskelig det er og komme inn hvis du ikke har et godt faglig konsept, samt kapital for å lykkes.

Derfor er det vanskelig komme inn på markedet både på FOT-rutene og de kommersielle ruter. Hvis noen lykkes så vil vi hilse disse velkommen under forutsetning at de tilfredsstiller de sikkerhetsmessige krav og komfort på de flytyper som skal brukes. Med våre værmessige/ geografiske utfordringer så stilles det også høye krav til pilotene.

Derfor må Torghatten ASA levere i tiden framover. Widerøe vil alltid være viktig for Hammerfest, dog med stive priser. Da er det bare å vente på at den nye flyplassen på Grøtnes står ferdig forhåpentlig innen 2026? For da kan Widerøe bruke sine Dash 8-Q400 (78 seter) og Embraer E190-E2 (114 seter) direkte til Oslo -Bergen, Stavanger. Da må nok de sette prisene ned ellers vil folk fortsette å reise via Alta. Den som lever for se.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags