Holdt protestaksjon for å stoppe veisaltingen

Protest: Trond Olsen og flere fra «Nei til salting av veier i Finnmark» møtte opp på rådhusplassen i Hammerfest lørdag.						ALLE FOTO: Joakim Teveldal

Protest: Trond Olsen og flere fra «Nei til salting av veier i Finnmark» møtte opp på rådhusplassen i Hammerfest lørdag. ALLE FOTO: Joakim Teveldal

Artikkelen er over 3 år gammel

Lørdag holdt aksjonsgruppen «Nei til salting av veier i Finnmark» protest på rådhusplassen i Hammerfest.

DEL

Med banner og mikrofon markerte Trond Olsen og «Nei til salting av veier i Finnmark» sin misnøye med veisaltingen i Finnmark.

Gruppen som tidligere kun hadde fokusområde i Hammerfest har nå passert 740 medlemmer på sin Facebook-side. Trond Olsen forklarer hva de ønsket å oppnå med lørdagens demonstrasjon.

– Vi ønsker større oppmerksomhet rundt veisalting. Mange vet ikke hva konsekvensene av dette er. Det kan rett og slett føre til farlige situasjoner, sier han.

– Blir farligere

Olsen forteller at salting av veier rett og slett er kjemi.

– Salt er syrlig. Når man salter veiene oppstår det en kjemisk reaksjon som tar varme fra veien og senker temperaturen i asfalten. Dette fører til at det oppstår en slags glatt hinne på veioverflaten, noe som fører til at det rett og slett kan bli farligere kjøreforhold enn dersom man ikke hadde saltet, sier han.

Olsen setter også spørsmålstegn ved Statens vegvesens begrunnelse for å salte veier i Hammerfest.

– I fjor høst ble det bestemt at veiene i Hammerfest skal saltes. Tidligere har veivesenet uttalt at høyt trafikkerte veier ikke trenger å saltes. Da de derimot bestemte seg for å salte veiene i Hammerfest var begrunnelsen nettopp at veiene her er høyt trafikkerte. De går rett og slett imot seg selv! Vi trenger overhodet ikke salting og det gir oss større utfordringer i trafikken, mener han.

Tærer på veien

Talsmannen for aksjonsgruppen forteller også at salting av veier kan føre til store kostnader.

– Tæring og slitasjen på våt, saltet vei er fem til syv ganger høyere enn på tørr asfalt. Dette koster alene kommunene og samfunnet for øvrig enorme summer over år. En annen ting er også slitasjen som skjer på kjøretøyene til folk. Salt fører til rust og skader på biler. Fagekspertene på området skjønner heller ikke hvorfor det velges å fortsette å salte veiene, forteller han.

Fylkestinget

Gruppen har drevet med en underskriftskampanje. Nå skal de gå til kommune- og fylkestinget for å fremme et forslag.

– For å fremme et forslag for kommunestyret trengte vi 200 underskrifter og for fylkestinget trengte vi 500. Vi har klart å samle 1.200 underskrifter. Til syvende og sist er det fylkestinget som sitter med siste ord, sier han, som mener saltingen burde vært stoppet for lenge siden:

– Etter all dokumentasjon som foreligger fra diverse organisasjoner burde dette tilsi at Statens vegvesen tok andre grep, men tvert imot, salting fortsetter i samme tempo og til dels i økte mengder og nye områder. De burde kjenne til konsekvensene, men hvorfor saltes det stadig i nye områder? Og hvorfor her i Finnmark, der vi aldri har hatt behov for det, spør han.

Artikkeltags