Arroganse i Helse Finnmark

Ole Martin Rønning.

Ole Martin Rønning. Foto:

Av

Å holde morgenmøte er helt OK, og sikkert nødvendig. Men  å ikke informere om dette, bare la telefoner ringe, og ikke hverken svare eller informere, det blir litt for arrogant synes jeg, skriver Ole Martin Rønning.

DEL

MeningerMange Altaværinger klager på Helse Finnmark, og Hammerfest sykehus, spesielt. Men, i de fleste tilfeller går dette på lang avstand, og dårlige bygningsmessige forhold på klinikken. Arrogansen ovenfor pasienter, som jo er klinikkens kunder, er det litt verre med.

Siden postgangen i Hammerfest kan være opptil 5 dager internt, fant jeg det smart å ringe klinikk Hammerfest for å få vite når jeg hadde fått time til Røntegnundersøkelse. Dette på grunn av at jeg kunne se på HELFO´s internettside at henvisningen og tildeling av time, var vurdert for 4 dager siden, men jeg hadde ikke fått noen informasjon.

Men å ringe til Klinikk Hammerfest, på morgenen, kan være krevende. Du kommer til en snakkemaskin, som forteller deg «trykk 1 for Hammerfest» så «trykk 3 for Røntegn» så ringer det, og for min del, ga jeg opp etter 7 ganger uten svar.

Svar fikk jeg først da jeg trykte 9, og kom til en person som sitter i Kirkenes. Denne kunne opplyse at det var  «Morgenmøte til halv ni»!!!

Å holde morgenmøte er helt OK, og sikkert nødvendig. Men  å ikke informere om dette, bare la telefoner ringe, og ikke hverken svare eller informere, det blir litt for arrogant synes jeg.

Som sagt, pasientene som ringer, er klinikkens kunder. Noen ringer kanskje fordi de må av helsemessige årsaker. Andre ringer kanskje for å få informasjon, eller kanskje bytte time, melde fra om at timen ikke passer, eller annen relevant informasjon den ene eller den andre vei. Når jeg så har ringt 8 ganger mellom klokka 0815, uten å få svar, og like mange ganger etter 0930, når det nevnte morgenmøtet skulle være over, blir man både lei og forbanna over slik oppførsel. Etter å ha ringt 20 ganger totalt, de siste 12 etter morgenmøtet, ga jeg opp, og hopper i bilen og drar dit ned, personlig. Det kan ikke pasienter i Alta gjøre, så jeg forstår at de av og til er misfornøyd.

De som jobber på klinikken er våre alles ansatte, og vi er samtidig deres kunder. Det er et minstekrav at man sørger for å informere litt, og ikke bare la telefoner ringe ut, og gi blaffen. Da ligger Fritt sykehusvalg svært nær, og de som må betale for slikt, er ofte Klinikk Hammerfest.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags