Utsettes helt til våren 2017

Lobbydugnad: Jarl Giæver og John Wahl oppfordrer til lobbydugnad for en ny lufthavn på Grøtnes.Foto:ingvild israelsen

Lobbydugnad: Jarl Giæver og John Wahl oppfordrer til lobbydugnad for en ny lufthavn på Grøtnes.Foto:ingvild israelsen

Artikkelen er over 3 år gammel

John Wahl, som kjemper for nye flyplass på Grøtnes, er svært overasket over Avinors utsettelse

DEL

Avinor holder på å utrede to mulig lokasjoner for en eventuell ny lufthavn. Det ene er i Fuglenesdalen, den andre er på Grøtnes. Rapporten var forventet å være ferdig i høst, men må utsettes nå til våren 2017. Det bekrefter kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor ovenfor iFinnmark.

Hun sier at man hadde ambisjoner om å bli ferdig i år, men at det ble ikke samlet inn nok data i Fuglenesdalen for å fatte en beslutning, og man må derfor utsette.

– Vi regner med å bli ferdig til våren 2017, men jeg har ikke noen eksakt dato, forteller Ulverud.

LES OGSÅ: Avinor utsetter Grøtnes-avgjørelsen

Svært overrasket

Ap-veteran John Wahl, som kjemper for ny flyplass på Grøtnes, ble svært overrasket over Avinors utsettelse.

– Jeg synes det merkelig at de kommer med en slik beskjed når vi vet at man skulle legge fram resultatene både fra den ekstra målingen på Grøtnes, pluss den på Fuglenesdalen denne høsten, sier Wahl.

Målingene har stått i to år, noe lokalpolitikeren påpeker er standard.

– Derfor synes jeg det er merkelig at de skal måle enda et år til. Vi vet at mastene har to ganger blåst ned i Fulgenesdalen i løpet av to-årsperioden. Da trenger man ikke å være rakettforsker for å skjønne at det er ekstreme vindforhold der, konstaterer han.

Nedprioritert

Like før Avinor varslet utsettelsen, var Wahl og Giæver i avisa og oppfordret til lobbydugnad for ny flyplass på Grøtnes. de frykter at flyplassen kan bli offer for nedprioritering mot andre større prosjekter i NTP.

– Nå skal Stortinget innen våren 2017, behandle neste NTP. Så når Avinor da gir beskjed at de ikke er kommet til noen konklusjon enda. Det gir ikke noe positiv signal for politikerne, sier Wahl som frykter at man kan få merknad i NTP om at man skal fortsatt undersøke lufthavnene.

– Jeg frykter at dette hales ut. Vi vet allerede at det er gode målinger inne på Grøtnes. Der hadde vi meteorologiske undersøkelser i to år. Vi har ikke fått visst de siste målingene fra grøtnes. Men tror neppe at de viser noe annet, sier Wahl.

– Hva skal til for å løse denne knuten?

– Her må man utover høsten jobbe etter mitt syn godt og konstruktivt mot de politiske nivåene, både for å få ny flyplass mer prioritert i NTP. og man må ikke forsinke vedtaket om å bygge på Grøtnes. Kan ikke se på Fuglenes som alternativ. Det tror jeg 90 prosent av dem som har med fly å gjøre, er enig i.

Artikkeltags