«Greger Mannsverk har gjort en formidabel jobb for å skape arbeidsplasser og inntekter. Det at han stiller spørsmål ved politikernes vedtak, er også helt innafor»

LYKKES: Robert Nesje mener samtlige politikere i Sør-Varanger ønsker at næringslivet i kommunen skal lykkes.

LYKKES: Robert Nesje mener samtlige politikere i Sør-Varanger ønsker at næringslivet i kommunen skal lykkes. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Ut fra Kimeks beliggenhet mellom fjell, fjord og by, kan jeg se bekymringen for manglende ekspansjonsmuligheter og begrensninger for videre vekst. Videre kan jeg også se at det har vært en tøff kamp å komme seg dit de er i dag som en av de viktigste industribedriftene vi har i Finnmark.

LES OGSÅ: Det er etter min mening nokså trist at Kimek sin største utfordring, er manglende stabile rammebetingelser fra våre lokale politikere

Greger Mannsverk med sitt mannskap har gjort en formidabel jobb for å skape arbeidsplasser og inntekter til Sør-Varanger kommune. Det at han går ut og stiller spørsmål ved politikernes vedtak, er også helt innafor og påkrevd for å sørge for at bedriften skal ha best mulige vilkår.

Når lokalpolitikerne nå søker om å få komme inn i nasjonal transportplan med prosjekter som vil berøre Kimeks virksomhet, så er det ikke for å legge hindringer i veien for en verdifull lokal bedrift. Men åpne for større muligheter for dem og næringslivet i kommunen generellt.

Samtlige politikere jeg kjenner i Sør-Varanger, fra ytterst til venstre til ytterste høyre, ønsker at våre egne skal lykkes.

Det å legge en vei bak Solheimslia henger sammen med ønsket om å lage en ny vei i tunnel under AS Sydvarangers anlegg i bakkant av Kimek, som kan kobles til E6 via Strømmen bro, eventuelt nærmere Hesseng. Dette vil gi mulighet til å utnytte Kila og Slambanken som et nytt industriområde. Om dette er et område Kimek ønsker å benytte seg, av vil være opp til dem selv, men det er et uttalt behov for nye næringsområder og dette er det mest realistiske sett ut ifra de faktiske mulighetene vi har.

I et større perspektiv vil en ny fartsåre til og fra Kirkenes vil være med å bedre trafikksikkerheten da mye av tungtrafikken begrenses til å gå utenfor sentrum og øke den generelle sikkerhetsberedskapen ved at vi får to muligheter for transport inn og ut av byen, skulle det skje noe som hindrer fremkommelighet ved den ene. Skulle det bli noe av disse planene, vil det gi nye muligheter og kunne kompensere for eventuelt tap av areal som følge av gjennomføringen.

Med ønske om vekst og velstand for alle!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags