Gå til sidens hovedinnhold

Friske penger til Hurtigbåt fra staten!

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

– Nå kan Troms og Finnmark fylkeskommunen reversere båtrutekuttene!

I revidert nasjonalbudsjett fra den blå regjeringen kommer det 21 friske millioner til sjøgående kollektiv, dvs. hurtigbåt og ferge. Ja, det er valgår, men folk på øyer og veiløse steder vil ta imot pengene fra høyresiden med stor takk!

Vi regner med at Fylkestinget vil gjøre som høyrepolitikere på Vestlandet: Å la hurtigbåtpengene fra staten faktisk gå til hurtigbåtruter!

Det er litt rart at ikke mediene eller fylkeskommunen har informert om denne gladnyheten. Pressemeldingen fra regjeringen ble lagt ut for en måned tid siden.

Valgkamppenger

Dette er nok «valgkamppenger» fra Høyre og vennene deres. I forrige stortingsvalgår ga de 100 mill. som en «ekstrabevilgning» til båter og ferger i Norge. De «glemmer» å si noe om at regjeringen har kuttet båtoverføringer til området Finnmark på ca. 8 mill. kr årlig. Men nå er de friske pengene her, så la oss glede oss over det.

Her gis til Troms og Finnmark + 4 mill. kr til reduksjon av fergebillettkostnad, og + 17 mill. til hurtigbåt. Pengene gis til bruk i år. I og med at alle kutt innen kollektivtransport ble tatt på hurtigbåt i Loppa, Hammerfest og Tana, er det bare rett og rimelig at disse ekstra «gavepengene» gir oss disse hurtigbåt-anløpene tilbake, så snart man har kommet i mål med kalkulatoren.

Motløse nye tider

For folk på veiløse steder, er det tungt å se hurtigbåten gå forbi, rett ute på fjorden. En liten avstikker inn til kaia ville tatt 10 minutter, og gitt flere reisende, mer turister og mer passasjerinntekter. Og mer tru på ei framtid i distriktene.

(De rutene vi hadde, gjorde SørøysundXpressen til den mest trafikkerte ruta i Finnmark i 2020.)

I tillegg til de 17 ferske millionene kan fylkeskommunen få ca. 5 mill. i innsparing ved å snu Lopparuta tilbake. Da er fylkeskommunen i mål med de 22 mill. som skulle spares på øyer og veiløse samfunn i denne omgang.

Hvordan man har regnet seg fram til at det å kjøre forbi kaier skal gi innsparing på 22 millioner er det mange som ikke skjønner noe av. Og vi har ikke sett noe regnestykke på det heller.

Selv Høyre gir pengene til hurtigbåt

For det er jo bare rett og rimelig at Troms og Finnmark fylkeskommune bruker disse midlene til å fjerne kuttene som ble gjort fra 1. mai. Det skal f.eks. Rogaland gjøre. Til og med høyrepolitikerne på Vestlandet mener at «penger som kommer fra staten til hurtigbåt, må fylkeskommunen bruke på hurtigbåt».

Det er godt og betryggende å se at flere politiske partier andre steder i landet har forstått at veiløse samfunn må ha skikkelige båtruter! Nå gjelder det bare at de som styrer regionen ser og gjør det samme.

Kommentarer til denne saken