Slik unngår du å bli lurt på Black Friday

Det er ofte trangt om plassen når nordmenn slippes løs på Black Friday.

Det er ofte trangt om plassen når nordmenn slippes løs på Black Friday. Foto:

Av

Fraud betyr bedrageri, og er noe de aller fleste vil unngå på Black Friday. Her er rådene for hvordan du ser opp for både dette og de dårlige tilbudene.

DEL

(Siste.no) Black Friday er en av årets aller største handledager – med massevis av gode tilbud. Noen av dem for gode til å være sanne.

– Særlig på nett kan det være feller du bør styre unna, advarer Forbrukerrådet.

– Pass på at Black Friday ikke blir Black Fraud Day. Sjekk om det du tror er et varp, faktisk er det. Sjekk på nettet om førprisen stemmer, råder Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

– Sørg for å finne kontaktinformasjon til nettbutikken om du skal gjøre et kupp på nett. Gjør et nettsøk på selskapet for å sjekke om det er seriøst og hvordan andre kunder vurderer nettbutikken, oppfordrer Høst.

Hun sier at Black Friday er blitt selve startsskuddet for julehandelen, og oppfordrer folk til å handle smart.

– Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det lurt å slå til på halv pris. Men før du faller for fristelsen, er det fort gjort å gjøre et nettsøk for å se om førprisen stemmer.

Saken fortsetter under bildet.

For det er ikke bestandig slik at et kjøp er like godt som det gir seg ut for å være, og mange blir usikre. I perioden desember til januar i fjor mottok Forbrukerrådet over 700 henvendelser om nettsalg, og mange av dem gjaldt julegaverelaterte kjøp.

Forbrukerrådet tror nettet generelt, og særlig sosiale medier, er med på å gjøre det enda vanskeligere å motstå fristelsen.

Pia Cecilie Høst ber kundene dobbeltsjekke totalprisen når de handler på nett.

– Som regel må du betale frakt, og alle priser skal alltid være inkludert moms. Før du oppgir navn og adresse, bør du også sjekke at du ikke blir bundet av et kjøp eller et abonnement.

Pass på at Black Friday ikke blir Black Fraud Day. Sjekk om det du tror er et varp, faktisk er det.

Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet

Det kan også hende at det kommer en snikende følelse i etterkant av kjøpet, som forteller at du enten har brukt altfor mye penger, eller kjøpt ting du ikke trenger.

– Sjekk på kvitteringen hvilke bytterettigheter du har. Det kan gå bra, men det er noen ganger unntak for salgsvarer. En del butikker har også åpent kjøp. Da kan du levere tilbake det du ikke trenger, og få pengene tilbake, uttaler Høst.

Fordelen når du har handlet på nett, er at du har returmulighet. Du skal ha fått et angreskjema du kan sende.

– Da skal du få beløpet for varen tilbake, men har du mottatt det du har kjøpt, må du være forberedt på å betale returkostnadene. Vi anbefaler guiden på forbrukerrådet.no om hvilke rettigheter du har når du angrer på et kjøp, avslutter Pia Cecilie Høst. (ANB)

Tre gode råd

  • Gjør et kjapt nettsøk for å se om du finner varen billigere andre steder.
  • Be om byttelapp når du handler i butikk.
  • Du har angrerett når du kjøper på nettet.

Artikkeltags