For ett år siden lanserte de sin første øl. Slik gikk det

ØKER: På tross av at etterspørselen har sunket etter lokalbrygget øl i Vadsø, ser ikke Stian Feldt Didriksen og de andre i Qvænbrygg AS mørkt på fremtiden. Bildet er fra en matfestival i Tyskland i januar

ØKER: På tross av at etterspørselen har sunket etter lokalbrygget øl i Vadsø, ser ikke Stian Feldt Didriksen og de andre i Qvænbrygg AS mørkt på fremtiden. Bildet er fra en matfestival i Tyskland i januar Foto:

Fire kamerater i Qvænbrygg AS lanserte sin første øl i Vadsø mars 2019. Stadig flere kunder får øynene opp for det lokale bryggeriet, og nå møter de etterspørselen ved å øke produksjonsnivået.

DEL

– Regnskapet viser at vi driver i pluss. Det er kun fordi at vi har gjort det vi hele veien har sagt at vi skal gjøre. Vi sa at vi skulle holde på med dette så lenge vi synes at det er gøy, og det er akkurat det vi har gjort. Det er ikke et problem å drive god butikk når vi ikke tar ut lønn, forteller Stian Feldt Didriksen.

Han er en av fire ansatte i det lokale bryggeriet Qvænbrygg AS i Vadsø. De andre i gjengen er Torgrim Jankila, Ole Kristian Gaski og daglig leder Kåre Pettersen.

Tatt godt imot

Siden de startet opp, har gjengen vært på matmessen International Green Week i Tyskland, de har vist fram ølen sin på Grünerløkka i Oslo, og de har bidratt på flere lokale festivaler. Stadig flere får øynene opp for lokalbryggeriet, kan Didriksen fortelle.

– Vi har blitt godt mottatt der vi har vært i løpet av det siste året. Spesielt artig er det med god omtale internasjonalt, slik som i Tyskland. Målet er likevel ikke å nå hele veien ut dit, men å være godt kjent her lokalt i Nord-Norge. Folk skal vite at vi finnes, forteller han.

Det har de på god vei også klart. Stadig flere etterspørsel kommer både fra privatpersoner og bedrifter. Bryggeriet har produsert egne øltyper for Snøhotellet i Kirkenes og for Nordpolen kro i Vardø det siste året.

– Det er en takknemlig jobb å selge lokalbrygget øl. Det er etterspurt og populært her oppe fordi det er ikke så mange lokale øl å ta av, og derfor har vi klart å selge mye av det vi har av øl her, lokalt, forklarer Didriksen.

Les også: De har drevet på hobbybasis i mange år, nå starter de på eget mikrobryggeri: – Vi skal erobre nord for Ekvator

Satser på økning

På tross av en generelt god utvikling har bedriften også merket koronaviruset godt på budsjettet de siste månedene. Folk er mer forsiktige nå enn før, og festivalene som blir avlyst, er heller ikke godt nytt. Men karene på bryggeriet er likevel ved godt mot og øker nå produksjonen.

– Vi hadde en målsetting på å tredoble produksjonen vår fra 2019 til 2020, men det får vi ikke til med det første på grunn av det som skjer i verden akkurat nå. Kundene er forsiktige i forbindelse med den nye situasjonen. Vi hadde en god utvikling hos turistbedriftene og utestedene hele fjoråret, men nå er det bråstopp. Vi velger likevel å øke produksjonen noe. Når verden blir normal, er vi klare for å distribuere mer enn noensinne, slår Didriksen fast.

Selv om økningen i produksjonen foreløpig ikke tilsvarer etterspørselen i markedet, mener han og resten av brygge-gjengen at det er godt å være forberedt for framtiden, som han mener ser lys ut.

– Vi har kjøpt nytt utstyr for å produsere mer øl slik at vi kan ruste oss opp mot etterspørselen som kommer når alt dette roer seg ned. Lavere etterspørsel fra festivaler og barer påvirker oss sterkt, men nå jobber vi heller for å være forberedt på at etterspørselen igjen øker etter korona. Da skal vi være tilgjengelig og unngå en situasjon der vi blir utsolgt for øl, slår han fast.

Les også: Startet opp i fjor, men tenker allerede på å selge til utlandet: – Kurven går alvorlig bratt

Fra minus til pluss

Stemningen er altså alt annet enn dyster på bryggeriet. Fra et årsresultat på 115 000 kroner i minus i 2018, har Qvænbrygg kommet opp i 150 000 kroner i pluss i løpet av det siste året. Omsetningen har gått fra 17 000 til 635 000 kroner. Og de har også tro på videre vekst tross i tunge tider de siste månedene. Selskapet har nemlig store planer for den nærmeste framtiden.

– Til høsten regner vi med å få lansert noen av øltypene våre på vinmonopolet. Det blir veldig spennende å se hvordan det går. I tillegg lukter vi litt på det å etablere et eget utsalgssted her i Vadsø. Nå selger vi fra lageret vårt ved bryggeriet, men det ville ha vært spennende å starte en egen butikk med ølsalg i Vadsø. Vi må være på hugget når ting går bra, og vi ser ikke annet enn en positiv utvikling framover, forteller han.

De fire ansatte har alle hver sin heltidsjobb ved siden av bryggingen, og har derfor heller ikke tatt ut lønn. På sikt ligger det imidlertid i planene for bryggeriet å opprette betalte stillinger i selskapet.

– Ønsket vårt er jo å bidra med å skape flere arbeidsplasser her i Vadsø, så vi tenker å hente inn noen utenfra til å jobbe hos oss på sikt. Det ser absolutt lyst ut nå, vi produserer noe som er bra, og vi har lyst til å bidra med noe positivt også i lokalmiljøet, forteller han.

Leverer øl på døra

Mens markedet for øl til bedrifter har dalt sakte, men sikkert nedover, har et annet marked overtatt. På kveldene torsdager og fredager har de ansatte på bryggeriet hatt sitt store strev med å få utlevert fylte flasker ut til øltørste kunder på private hjem lokalt i Vadsø.

– Vi fikk i forbindelse med korona-krisen en tillatelse fra kommunen til å sette i gang med hjemlevering av øl. Dette tilbudet har blitt godt mottatt, og vi har hatt 40-60 leveringer i forkant av hver helg. Med tre mann på jobb kan du jo tenke deg at det blir litt. Men det er også det som har berget oss de siste månedene, og dette vil vi fortsette med så lenge vi har behov for det og så lenge det er lov, sier han.

Han kan avsløre at bryggeriet jobber med en ny type øl som lanseres i månedsskiftet mai/juni. Ølet får en sommerlig smak, og får navnet «Søringen», kan Didriksen fortelle.

– Det blir en arktisk-tropisk øl som blir brygget på mango og pasjonsfrukt. Det blir en sesong-øl som vi skal selge utover sommeren. Vi håper på god mottakelse, sier han.

Artikkeltags