Det er ikke bare flytårn Avinor skal fjernstyre

SKAL KJØRE AV SEG SELV: I framtiden skal slike brøytemaskiner kunne brøyte flystripen uten menneskelige sjåfører. Illustrasjonsfoto: Ragnar Bøifot

SKAL KJØRE AV SEG SELV: I framtiden skal slike brøytemaskiner kunne brøyte flystripen uten menneskelige sjåfører. Illustrasjonsfoto: Ragnar Bøifot

Artikkelen er over 3 år gammel

Nå bygger de en førerløs brøytebil.

DEL

Tredje kvartal 2018 skal en ny maskin rulle ut av hallen på Bodø lufthavn: En førerløs brøytebil. Den blir den første av sitt slag på norske flyplasser.

Visjonen har Avinor hatt i fem år. I fjor inviterte de maskinprodusenter og leverandører av avansert elektronikk til bordet. Nå er de klarte til å ta steget med å sette maskinen til livs.

Avinor har falt på en løsning der en av de eksisterende brøytebilene på Bodø lufthavn skal ombygges. Når prototypen er ferdig om to år, vil den være fjernstyrt og førerløs, og vil bli satt til å brøyte landingsstripen.

Sjåfører kan få nye oppgaver

Til iFinnmark sier divisjonsdirektør, Margrethe Snekkerbakken, at Avinor ikke har staket ut noen klar framtidsvisjon der slike autonome brøytebiler vil bli et vanlig syn på flyplassene her i landet.

– Hvor vanlig dette vil bli er det for tidlig å si noe om. Men det er sannsynlig at det vil bli mer automatisering og andre arbeidsoppgaver på flere områder på flyplassene våre på sikt, sier hun.

Kan bli et vanlig syn

I likhet med automatiserte flytårn, kan automatiserte brøytebiler bli et viktig bidrag i arbeidet med å effektivisere driften til Avinor. Men Snekkerbakken sier at Avinor ikke vil spekulere i om dette pilotprosjektet i framtiden vil kunne føre til at all bakkepersonell vil bli erstattet av maskiner.

– Vi utvikler nå denne prototypen, og den skal testes gjennom en periode. Det kommer til å gå flere år før dette blir et vanlig syn på flyplassene våre, vil jeg tro, sier hun.

(Saken fortsetter under bildet.)

FJERNSTYRT «BRØYTETOG»: En løsning Avinor har sett på er at bare den første bilen i et «brøytetog» skal bemannes mens de andre bilene bak skal fjernstyres med avansert datateknikk.

FJERNSTYRT «BRØYTETOG»: En løsning Avinor har sett på er at bare den første bilen i et «brøytetog» skal bemannes mens de andre bilene bak skal fjernstyres med avansert datateknikk. Foto:

– Om slike maskiner skal brukes på alle lufthavner eller bare på flyplasser der vi har flere brøytebiler som går etter hverandre og styres av en førerbil, er for tidlig å si, sier divisjonsdirektør i Avinor Margrethe Snekkerbakken.

Kan få nye oppgaver

Ingen trenger å bekymre seg for å miste jobben, ifølge henne.

– Utvikling er naturlig. Dette betyr ikke nødvendigvis at folk mister jobben sin. Det vil være behov for folk på flyplassen framover, men det må forventes at arbeidsoppgavene vil forandres over tid.

Fakta om pilotprosjektet

Pilotprosjektet er et samarbeid mellom Avinor, NHO og Innovasjon Norge.

Oktober 2015 inviterte Avinor maskinprodusenter og leverandører av avansert elektronikk til å bli med på å utvikle framtidens brøyteteknologi.

Nå har Avinor konkludert, og det globale selskapet YETI er valgt som samarbeidspartner i dette prosjektet.

Hvis alt går som planlagt vil innsamling av data pågå vinteren 16/17. Den neste fasen i prosjektet - fram mot slutten av tredje kvartal 2018 – innebærer utvikling og testing av prototype ved en av Avinors lufthavner.

Kilde: Avinor

Artikkeltags