(Nordlys / iFinnmark): Nødetatene rykket onsdag kveld ut til flyplassen i Tromsø etter melding om at et fly har meldt om tekniske problemer. En Widerøe-maskinen hadde meldt om tekniske problemer. Maskinen landet trygt i Tromsø for få minutter siden. Det var 12 passasjerer om bord.

Til Nordlys sier driftssjef Per-Erik Nordsveen ved Tromsø lufthavn at det ikke er ofte de har slike hendelser.

– Jeg vet de fikk en indikasjon om at noe var galt, men hva det var, må du nesten ta med Widerøe.

Han sier at grunnen til at de dro til Tromsø er at det er her den tekniske basen ligger.

– Dessuten har vi en lang og god rullebane hvis det skulle være noe. Da er det bedre å lande her enn på en 800 meter lang bane, sier Nordsveen.

Ifølge Nordsveen fungerte alt etter prosedyrene.

Overfor Nordlys bekrefter kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe at det ble erklært «mayday» på vei inn til Tromsø.

– Det gjør man for å sikre at alt av utrykningskjøretøyer gjøres disponible. Derfor vil passasjerene se – når flyet lander – for eksempel se brann- og redningsetater stå med blinklysene på.

Til iFinnmark sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe at det aktuelle flyet tok av fra Alta tidligere samme kveld. Flyet skulle da gå videre til Vadsø, Båtsfjord og Mehamn, før det så skulle gå til Hammerfest og deretter Tromsø.

De tekniske problemene oppsto før landing i Mehamn.

– Det kom et varsellys i cockpiten om en teknisk feil. Det ble da nødvendig å lande på en flyplass med lang bane. Flyet måtte derfor gå direkte til Tromsø. Det er prosedyre, opplyser Brandvoll.

Hun sier landingen gikk rolig for seg, og at passasjerene var informert om hva som foregikk.

Etter landing fikk de også en debrief med kapteinen, hvor de fikk anledning til å stille spørsmål.

– Det var noen få spørsmål, men jeg tror ikke noen opplevde det som spesielt dramatisk, sire Brandvoll.

Det er foreløpig uvisst nøyaktig hva den tekniske feilen dreide seg om.