Finnmarksløpet 1.000 km blir historie. Slik blir de nye traseene

VANT: Petter Jahnsen vant Finnmarksløpet 1.000 kilometer i år.

VANT: Petter Jahnsen vant Finnmarksløpet 1.000 kilometer i år. Foto:

Øker til 1.200 kilometer.

DEL

KAMPANJE: iFinnmark+ i ut året for kun 10,-

Finnmarksløpet gjør store endringer før løpet i 2018.

De største endringene er:

  • FL-1.000 blir til FL-1.200, og starter om kvelden på fredagen.
  • Store deler av traseen til FL-500 er ny.
  • Kautokeino og Valjok blir nye sjekkpunkter.
  • FL-500 deltakere skal kjøre showstart.

Les mer om endringene nederst i saken.

140 km.

100-mila blir altså 120-mila fra neste år, men i praksis blir løypa cirka 140 kilometer lengre. Dette på grunn av at Kautokeino igjen blir sjekkpunkt.

Kautokeino kommer også tidlig i løpet, i motsetning til Jotka, Skoganvarre og mye fjell, som tidligere.

– Hovedårsaken til forlengelsen er at mange har ønsket en flatere og lettere første del av løpet. Flere har også ønsket en trase der hvile langs sporet er lettere å gjennomføre, skriver Finnmarksløpet på sin hjemmeside.

DUO: Daglig leder Svanhild Pedersen og presse- og informasjonsansvarlig Trond Anton Andersen i Finnmarksløpet.

DUO: Daglig leder Svanhild Pedersen og presse- og informasjonsansvarlig Trond Anton Andersen i Finnmarksløpet. Foto:

Videre:

– Spannene vil nå få færre høydemeter og forhåpentligvis bedre såle de første fjerdedelen av løpet. Målet er helt klart at fullføringsstatistikken skal forbedres. Noen vil kanskje undre seg over at man forlenger løpet når målet er å få flere til mål. I langdistansekjøring er det ikke nødvendigvis slik at lengre løp hever statistikken over spann som må bryte. Kjørestil, topografi og hviletid spiller en stor rolle. I Iditarod, verdens lengste hundeløp, kommer cirka 80 prosent helt til mål i Nome. Ser man på de siste seks år, er tilsvarende snitt bare litt over 50 prosent for FL-1.000, står det videre å lese.

– Stor endring

– Siden løypa ble lagt til Kirkenes i 2003 er dette den største endringen i Finnmarksløpet, sier medieansvarlig Trond Anton Andersen i Finnmarksløpet til iFinnmark.

– Dessuten blir det en roligere start for spannene, og det kan føre til at flere spann kommer i mål, sier han.

Den lengste klassen starter altså til neste år på fredagen, og ikke på lørdag som tidligere.

– Det blir kveldsstart som vi ønsker å lage en ramme rundt. Så blir det start for FL-500 og juniorene på lørdagen, sier Andersen.

Dette skriver Finnmarksløpet selv om endringene i de to lengste klassene:

FL 1.200

FL-1.200: Her er traseen for Finnmarksløpet 1.200 km. neste år.

FL-1.200: Her er traseen for Finnmarksløpet 1.200 km. neste år. Foto:

 

  • Første strekning for FL-1.200 er helt ny. Traseen følger kun den gamle de første 15 kilometerne. Som vist på kartet under, går ferden videre langs Altaelva, så sør over fjellet Bæskades. Man følger deretter den såkalte gammelveien til Mieron. Fra Mieron lages en ny trase langs kraftlinje inn til Kautokeino som er første sjekkpunkt. Distansen blir 131 km. Sjekkpunktet i Kautokeino blir ved Báktehárji idrettshall der det er godt med plass. Idrettslaget i Kautokeino står klar til å ta i mot hundekjørere fra fjern og nær. Det er ingen obligatorisk hvile i Kautokeino.
  • Neste strekning går til Jergul, et sjekkpunkt som har vært brukt av FL-500 i mange år.
  • Fra Jergul kjøres det langs elv hele veien til Levajok. Avstand blir ca 120 km. Tidspunktet for ankomst Levajok blir omtrent som tidligere når starten gikk lørdag formiddag. Det betyr at løpet herfra er mye likt tidligere utgaver av FL-1000.
  • Tidsutligningen for FL-1200 blir i forbindelse med langhvilen som fortsatt er på minimum 16 timer.
  • Neste endring inntreffer etter sjekkpunkt Varangerbotn. Tidligere har løpet gått videre til Sirbma. I 2018 kjøres det rett fra Varangerbotn til Levajok 2, dette innkorter den totale distansen mellom Varangerbotn og Levajok 2 med 22 km. Etappen mellom Varangerbotn og Levajok 2 blir en lang og krevende etappe så langt ute i løpet, og er noe deltakere må ha i bakhodet hele veien.
  • Fra Levajok 2 til mål i Alta er det ingen endringer verken på løype eller hvitetidsbestemmelser. Det vil si at den obligatoriske hvilen på 10 timer i Levajok og Karasjok opprettholdes. Av disse 10 timene må minimum to timer tas ut i Karasjok i forbindelse med obligatorisk veterinærkontroll.

FL-500

FL-500: Her er den nye traseen for FL-500.

FL-500: Her er den nye traseen for FL-500. Foto:

 

  • Første sjekkpunkt blir som tidligere, Jotka. Distanse fra start er også som før, 79 kilometer. På Jotka er det to timers obligatorisk hvile + tidsutligning.
  • Fra Jotka kjøres det via Maze og inn på FL-1200 trase videre til Kautokeino som blir nytt sjekkpunkt.  Sjekkpunktet er ved idrettshallen midt i bygda. Distansen er ca 115 kilometer.
  • Fra Kautokeino skal løpet til Jergul. Distansen er på 90 km.
  • Etter Jergul kjøres elva ned og forbi Karasjok hele veien til nytt sjekkpunkt i Valjok. I Valjok er det enkle fasiliteter, sjekkpunktet er ikke åpent for handlere og publikum. Distansen fra Jergul til Valjok blir ca 80 km.
  • Fra Valjok går ferden inn i landet mot Karasjok i en helt ny trase som følger skogsterreng. Distansen blir ca 50 km.
  • Etter Karasjok følges klassisk trase til Jotka 2, og videre til mål i Alta.
  • Totalt blir nye FL-500 omtrent like langt som i dag, altså rundt 550 km.

Artikkeltags