«Flyselskapene opptrer nærmest som monopolister som utnytter det faktum at mange av oss ofte ikke har annet valg enn å betale»

Widerøes Flyveselskap
Fly
Flypassasjerer
passasjerer
Flyplass
Svolvær
Dash 8
Reisende
Vinter

Widerøes Flyveselskap Fly Flypassasjerer passasjerer Flyplass Svolvær Dash 8 Reisende Vinter Foto:

DEL

MeningerFor omtrent to uker siden satte jeg meg ned for å kjøpe flybillett tur-retur Vadsø–Oslo. Jeg hadde akkurat fått datoen for når en nær slektning skulle bisettes, og var så tidlig ute som jeg kunne da jeg gikk inn på Widerøes nettsider for å sikre billettene.

Det ble en dyr opplevelse. Først så jeg på det alternativet som ville vært enklest med tanke på jobb, nemlig å reise både sørover og nordover på kveldstid for å ha dagene fri til arbeid. Den billigste måten å gjøre det på, kostet 8.500 kroner. 8.500 kroner! Det er omtrent en tusenlapp dyrere enn ferieturen min med følgende reiserute neste uke: Oslo-Miami-Jamaica-Miami-Oslo.

Det fantes billigere alternativer, men de kostet desto mer i tapt arbeidstid. Dersom jeg brukte to tredjedeler av arbeidsdagen på å reise sørover mandag, og gjorde tilsvarende øvelse nordover onsdag, kom jeg fra det med en pris på 4.499 kroner. Fortsatt dyrt, spør du meg, men dette er for normalpris å regne, og noe jeg er vant til å måtte betale.

DYRE PRISER: Både offentlig og privat virksomhet over hele fylket erfarer stadig at det er dyrt å komme seg til og fra møter sørpå. Dette er en faksimile fra torsdagens Finnmarken, der en pristest ble presentert.

DYRE PRISER: Både offentlig og privat virksomhet over hele fylket erfarer stadig at det er dyrt å komme seg til og fra møter sørpå. Dette er en faksimile fra torsdagens Finnmarken, der en pristest ble presentert.

Regnskapet viste til slutt 4.499 kroner i utgifter og tre mer eller mindre tapte arbeidsdager.

Dette er problematisk. Ikke så mye for min del, for meg var det aller viktigste å få være med i bisettelsen, og den tapte arbeidstiden jobbet jeg raskt inn. Men for de små og store bedriftene som driver næring fra Finnmark, er det ingen tvil om at billettprisene skaper ekstra utfordringer.

Tidligere denne uka gjorde iFinnmark en pristest der vi sjekket flyprisene tur-retur fra ulike flyplasser i fylket til Oslo to uker fram i tid. Fra Honningsvåg ville turen kostet 9.300 kroner. I den forbindelse snakket vi med elverkssjef Oddbjørn Samuelsen i Repvåg kraftlag, som fortalte at det ofte er slik at man må hive seg rundt for et møte sørpå med mindre enn én ukes varsel. Han mener å ha sett billettpriser opp mot 13.000 kroner.

«Dette viser at det koster å drive næringsvirksomhet i Finnmark, som krever at man deltar på møter lenger sør i landet. Det verste er at det er nesten like dyrt å fly mellom stedene i Nord-Norge», uttaler Samuelsen.

For Vadsøs del viste pristesten en tur-retur-kostnad på 6.604 kroner. Leder for Vadsø næringsforening, Torjus Gaski Breivik, mener de høye prisene rammer både privat og offentlig sektor, og at de kan føre til at noen velger å ikke reise.

«Man blir litt blind på prisene, men når man summerer de reisene som er nødvendige, blir det fort høye beløp. Det gjelder både små og store bedrifter. Vi tenker at det må være litt mer opp til politikerne. Det er ganske mange grelle priser», sier Breivik.

LES OGSÅ: Oddbjørn må ut med nesten 10.000 kroner om han skal fly tur/retur Oslo: – Det var jo ikke så ille

Dette er enda en sak som til sjuende og sist handler om vi ønsker at det skal bo folk i hele landet eller ikke, og om vi ønsker at det skal drives næring i distriktene. Det er klart at det koster mer for flyselskapene å fly strekninger der kundegrunnlaget er mindre enn i mer sentrumsnære strøk, og da er det opp til politikerne å tilrettelegge for dette tilbudet.

Dette er verdt å merke seg når vi nå står midt oppe i debatten om framtidens Finnmark. Et stort spørsmål er hvilke oppgaver som skal utføres fra Finnmark dersom vi til slutt ender opp med en ny region i nord. Parallelt finner vi spørsmålet om framtidens strømbehov i Øst-Finnmark. Statnett har søkt dispensasjon for å slippe å bygge ut 420-kV-linjen fra Skaidi til Varangerbotn, og har varslet at de i løpet av første kvartal neste år vil ha gjort seg opp en mening om en utbygging vil kunne forsvares av strømbehovet.

LES OGSÅ: Mener det haster å si ja til utbygging av kraftlinja: – Vi har ekstremt lite kapasitet igjen

Nøkkelfaktoren er næringsetableringer i øst. Dersom gruva starter opp igjen, dersom det blir landbasert oppdrett på Svartnes, dersom kvartsitten i Skallelv blir tatt ut og skaper arbeidsplasser lokalt, da må også kraftlinjen bygges ut.

Det må ikke være noen tvil om at alle virksomheter, både offentlige og private, har kostnader i tankene når de legger planer for framtiden. Her inngår selvfølgelig også påregnet møtevirksomhet, og hva det måtte bety i reisekostnader.

Alt henger sammen med alt, og at flybillettprisene er med på å legge forutsetningene for Finnmarks framtid, kan det ikke være noen tvil om.

Så kan det oppleves som miljøfiendtlig å ta til orde for billigere flybilletter i en tid der vi helst skal redusere flyreisene til et minimum. Men her skal sies at vi som bor i Finnmark, ikke har andre muligheter enn å reise med fly dersom vi skal delta på møter sørpå.

Hvis du er i tvil om det stemmer, kan du jo prøve deg på den raskeste kollektive reisemåten uten fly mellom Vadsø og Oslo. Da går du på bussen ved Circle K i Vadsø, og sitter på i åtte og en halv time til Rovaniemi. Deretter følger drøye halvannen time buss videre til Tornio, der man busser videre i 14 timer og 50 minutter til Stockholm. Herfra kan man ta tog i 6 timer og 16 minutter til Oslo S. 34 timer og 16 minutter inkludert tre timers pausetid er ifølge reiseplanleggeren Rome 2 Rio det raskeste alternativet.

Jeg tar forbehold om at det finnes andre raskere muligheter, men konklusjonen er uansett enkel: Det er ytterst krevende å reise kollektivt fra nord til sør i Norge. Nettopp derfor må flyprisene være til å leve med.

I stedet opplever vi altså at flyselskapene opptrer nærmest som monopolister som utnytter det faktum at mange av oss ofte ikke har annet valg enn å betale prisen uansett hvor høy den er. Det virker neppe forlokkende verken for næringsaktører som snuser på nyetableringer, eller potensielle arbeidstakere som vurderer flytting nordover.

Anniken Renslo Sandvik

Ansvarlig redaktør, Finnmarken

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags