Nedgang i antall dødsulykker i Nord-Norge i 2017 – men ett fylke svikter

OMKOM: Kvinne omkom da to biler kolliderte i Kvalsund i oktober i år.

OMKOM: Kvinne omkom da to biler kolliderte i Kvalsund i oktober i år. Foto:

Og det er ikke Finnmark.

DEL

Tall fra Statens vegvesen viser at kun to personer omkom som følge av trafikkulykker i Finnmark i 2017. Det er fire færre enn i 2016.

Totalt mistet 17 personer livet i trafikken i Nord-Norge i år.

Men – mens det er nedgang i både Finnmark og Nordland, har Troms økt med antall dødsulykker fra fire i 2016 til syv i 2017.

Økning i personskader

Nedgangen i regionen som helhet mener regionveisjef hos Statens vegvesen, Torbjørn Naimak, at skyldes innsatsen som har blitt gjort mot trafikkulykker.

– Selv om tallene vil variere noe fra år til år, viser dette at innsatsen mot trafikkulykker virker og at nullvisjonen er oppnåelig. Samtidig forteller tallene at det er nødvendig å jobbe kontinuerlig for at ingen skal miste livet eller bli hardt skadd i trafikken, sier Naimak i en pressemelding.

Teksten fortsetter under bildet.

Skjermdump: Statens Vegvesen

Skjermdump: Statens Vegvesen

For selv om antall dødsulykker har gått ned, øker antall ulykker med personskade. Mens 358 ble skadd i trafikken i Nord-Norge i 2016, kan tallet i 2017 komme opp mot 400.

– Dette er urovekkende og en utvikling vi må følge nøye, sier Naimak i pressemeldingen.

Han kan imidlertid glede seg over at ingen syklister eller fotgjengere har mistet livet i trafikken i Nord-Norge i 2017. Det er også fjerde året på rad at ingen barn under 12 år er involvert i dødsulykker.

Færre drept i Norge

På landsbasis mistet i alt 106 livet i trafikken i 2017. Det er 70 år siden færre er blitt drept på norske veier, ifølge Trafikkforum.

Mens ungdom tidligere har vært overrepresentert i ulykkesstatistikken er det nå en bedring blant de yngste, samtidig som risikoen øker for de eldste og da særlig for menn.

– Vi mener bestemt at dette skyldes endringer i føreropplæringen. Uerfarne førere i dag har en helt annen føreropplæring bak seg, som i større grad setter dem i stand til å vurdere risiko og ta riktige beslutninger. Ungdom blir derfor stadig tryggere i trafikken. De eldre bilførerne er gjerne gode på faktakunnskap og grunnleggende kjøreferdigheter, men mangler kanskje det overordnede perspektivet som unge bilførere lærer i dag, sier daglig leder i Trafikkforum, Stig Ohrvik, i en pressemelding.

Foto:

Artikkeltags