Jernia-sjef: – Vi har mishandlet kundene i altfor mange år

STENGES: Direktør mener han ser grunnen til at flere og flere butikker legges ned. Illustrasjonsbilde.

STENGES: Direktør mener han ser grunnen til at flere og flere butikker legges ned. Illustrasjonsbilde. Foto:

Av

Mener dårlig kundeservice er grunnen til at flere butikker må legge ned.

DEL

Mange skylder på veksten i netthandel som hovedårsaken til at mange fysiske butikker må legges ned, det melder DN. Det mener administrerende direktør i Jerna Espen Karlsen er feil.

– Vi er selv skyld i våre problemer. Detaljhandelen har i altfor mange år kunnet tjene godt med penger uten å yte service. Vi har mishandlet kundene i alt for mange år, og det betaler vi regningen for nå, sier han til DN.

LES OGSÅ: Yngve ledet butikken i 20 år. Nå legges den ut for salg: – Vemodig

Lytte til hva kundene sier

Karlsen mener at man må lytte til hva kundene sier om hvorfor de heller velger å shoppe på nett.

– Det er å spore av debatten når handelsstanden sier årsaken til konkurser og nedleggelser er netthandel og endrede kjøpsvaner, sier han til avisa.

Jernia-sjefen mener det er slående hvor dårlige servicen er i detaljhandelen.

– Med få unntak er det ingen som bryr seg om deg som kunde. Varehandelen har forsømt seg grovt i altfor mange år. Vi har kun oss selv å takke. Vi kan ikke leve av å mishandle kundene slik, sier Karlsen til DN.

LES OGSÅ: Da Verk AS gikk konkurs hadde selskapet milliongjeld og kun 382 kroner på konto: Toto Hagen vil ikke oppgi hvor mye han selv har tapt

– Viktig å ha gode ansatte

Harald J. Andersen er direktør for handel i hovedorganisasjonen Virke, og han er langt på vei enig med Karlsen.

– I de fysiske butikkene blir det viktigere enn noen gang å ha ansatte som er gode rådgivere og som kan bidra til å skape en god opplevelse, det har det vært tatt alt for lett på i detaljhandelen, sier Andersen til DN.

Direktøren mener hele virksomheten må baseres på å skape begeistring og lyst til å komme til butikken.

Artikkeltags