– Det jeg syns var mest stas, er at de takket reineierne direkte, sier administrerende direktør i Finnmark Rein, Are Smuk Figved (45) til iFinnmark.

Figved snakker her om begrunnelsen som Svein Bekkelund, Kategorisjef i NorgesGruppen kom med da prisen skulle deles ut.

 – Samtidig som vi velger å gi denne prisen til Finnmark Rein, ønsker NorgesGruppen også å gi en stor takk til reineierne for jobben de gjør med å få fram denne fantastiske råvaren, forteller Bekkelund i en pressemelding og fortsetter:

– NorgesGruppen deler årlig ut priser som Årets Leverandør, Årets KAM og Årets Innovasjon. Prisen «Årets entreprenør» ble delt ut for første gang. Den er ment å hedre leverandører som gjør en viktig jobb for å sikre mangfold i våre butikker, som tilgjengeliggjør norske råvarer som ikke nødvendigvis er enkle å få tak i og som utfordrer de store og etablerte.

Fått mange priser

Prisen som Årets entreprenør 2018, er ikke den eneste prisen Finnmark Rein har halt i land siden de startet prosjektet sammen med NorgesGruppen i 2014.

– Ja jeg syns nesten det begynner å bli litt voldsomt, ler Smuk Figved.

Nylig ble de årets reinkjøttformidler kåret av Opplysningskontoret, MatPrat.

– Vi vinner noen priser hvert år. Men prisen vi fikk i forrige uke er ekstra morsom, siden det er entreprenørpris fra dem som distribuerer 60 prosent av kjøttet i Norge. Noen av de vi konkurrerte mot var de store aktørene som Grillstad og Q-Meieriene. En av begrunnelsen for at vi vant, var at vi er noen som utfordrer de store i markedet, og ikke gir oss på flat mark. Vi er ikke bare et blaff, men har stått på i over lang tid med hard innsats for å få til dette, forteller Smuk Figved.

I pressemeldingen står det: «Juryen besto av ledelsen av Kategori Innkjøp i NorgesGruppen. I sin begrunnelse framholdt den at Finnmark Rein ble valgt fordi de over tid har bygd opp en verdikjede for å tilgjengeliggjøre en av de sunneste råvarene vi har på ferskvare. De har gjort en stor jobb med å strukturere oppstrøm, få på plass produksjon og distribusjon, bygget Finnmark Rein som en sterk merkevare og jobbet aktivt i butikk sammen med MENY.»

– NorgesGruppen og Finnmark Rein har en rekke sammenfallende interesser. Vi har fokus på helse og sunnhet, bærekraft og miljø. Det å ta vårt samfunnsansvar på ramme alvor er en viktig grunnpilar for oss begge, sier Smuk Figved.

 

Har snudd verdien på hodet

– Hvorfor startet dere Finnmark Rein?

– I 2011 var prisene på reinkjøtt akkurat det samme som i 1995 krone for krone. Flere av oss kommer fra reindriftsfamilier, og vi så hvor dårlig driften gikk, og at det ikke var økonomisk mulig å leve av dette lenger. Derfor begynte vi med å bygge en samisk merkevare som skulle sikre reindriftas interesser. Og etter oppstarten i 2014, har vi klart å snu på det hele. I 2011 var direktetilskudd opptil 60 prosent av inntekten. I dag er det kun 20 prosent inntekten til reineieren som er direkte tilskudd. Det meste kommer oss, vi har tredoblet prisen på rein på så kort tid. Så dette er definitivt bærekraftig, sier Smuk Figved til iFinnmark.

– Det vi så i butikkene tidligere, var en nedfryst ikke så delikat klump, bortgjemt i frysediskene. Folk hadde ikke peiling på hvordan de skulle tilberede rein, og salget på rein gikk ikke veldig bra på landsbasis.

Han forteller at Finnmark Rein har brukt mye tid på problemstillingen hvor folket ikke visste hvordan rein skulle tilberedes. Da de begynte var det kanskje med femten til tjue oppskrifter på MatPrat samt at de la ved beskrivelse av tilberedning sammen med kjøttet som er til salgs i butikkene.

– Nå er vi vel oppi bortimot hundre oppskrifter der. Etter at vi snudde på dette, har pilene pekt oppover, og vi finner i dag delikate pakninger med reinkjøtt i ferskvarediskene, og som fryst produkt. Det har blitt populært og vi opplever også at finnmarkinger har blitt stolte av reindrift og er veldig opptatt av reinkjøtt, sier Smuk Figved til iFinnmark.

Bedriften består i dag av fem faste ansatte på hovedkontoret, Ivar Smuk Rolstad, Geir Pedersen Are Smuk Figved Johan Mathis Buljo og Tom Hansen, og syttifem andre ansatte under sesong, og de har virksomhet i de fleste kommunene i indre Finnmark.

Satser i nye veier

Smuk Figved forteller at Finnmark Rein alltid har vært opptatt av å nytte godt av råvarene som kommer fra hele dyret, og ikke bare bruke indrefileten og ytrefileten.

– I samisk kultur så er det en skam og ikke bruke hele dyret, så vi fokuserer på at både det fine kjøttet og innmaten skal bli brukt. Så er det litt gøy, og etter episoden med Truls Svendsen og Eivind Hellstrøm som var med å koke reinkjøtt på vidda, skal også søringene ha kokt kjøtt, sier han muntert.

Finnmark Rein har i mange år samarbeidet med tyske produsenter av hundemat hvor de har de levert råstoff til produsenten.

– Men nå er vi i gang med et prosjekt hvor vi ønsker å produsere hundemat selv, i tillegg til den matproduksjonen vi driver med nå. Dette vet vi veldig godt at det er forespørsel på, og vi har allerede i mange år levert deler av rein direkte til hundekjørere som bruker det som for til sine hunder. Reinkjøtt er noe av det reineste kjøttet man kan få siden de lever vilt og godt. Så dette er enormt god mat også for hunder og ikke bare for mennesker, forteller Figved.

Han sier også at å produsere hundemat krever en del fra slakteriets ståsted.

– Så vi har brukt en del tid og penger på produksjonsanleggene og det er enda strengere regler for reinhold. Men dette er noe vi har god tro på at skal gå veldig bra, sier han.