Torsdag formiddag ble de siste opplagstallene i mediebransjen offentliggjort, og både Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten går opp fra forrige måling.
Se tall for alle finnmarksmediene nederst i saken.
Helt i Norgestoppen i vekst
Finnmark Dagblad har nå et opplag på 6923, en vekst på 3,2 prosent fra forrige måling. Det tilsvarer en økning på 217 eksemplarer. Til sammenligning, hadde FD 6058 i opplag ved utgangen av 2017.
For Finnmarkens del er opplagstallet nå 5771, opp 145 fra forrige måling. Det utgjør en vekst på 2,6 prosent. Ved utgangen av 2017 hadde Finnmarken 5142.
Størst vekst finner vi igjen i Honningsvåg, der Finnmarksposten har gått fra et opplag på 1403 eksemplarer til 1550 eksemplarer. Det er en vekst på 10,5 prosent. Ved utgangen av 2017 hadde Finnmarksposten 1118.
LES OGSÅ: Øker mest i Nord-Norge: Stor vekst for FD, Finnmarken og Finnmarksposten
– Har økt de redaksjonelle ressursene
Arne Reginiussen, ansvarlig redaktør for Finnmarksposten og Finnmark Dagblad, samt daglig leder for alle av Amedias finnmarkstitler, er godt fornøyd med tallene.
– Vi er glad den gode utvikling fortsetter. Det er gøy å se at Finnmarksposten har så god utvikling, vi har økt de redaksjonelle ressursene og den gode trenden fortsetter. Veksten på 10,5 prosent er helt i toppen i Amedia-konsernet, og det er resultater som virkelig legges merke til, sier han.
Og fortsetter:
– Finnmark Dagblad har på få år vokst fra 5.402 til 6.923, en oppgang på 28 prosent. Det er vi utrolig stolte over, og det skyldes hardt arbeid og innsats. Det blir selvsagt en utfordring å klare å opprettholde en slik vekst, men det handler om å gå den ekstra mila hver eneste dag, så vi må bare brette opp ermene for å klare å opprettholde og videreutvikle den unike posisjonen vi har i Finnmark, sier Arne Reginiussen, ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad og Finnmarksposten.
– Prioriterer annerledes
Også ansvarlig redaktør i Finnmarken ser med glede på tallene.
– Jeg er veldig glad for å se at veksten vår fortsetter, sier ansvarlig redaktør i Finnmarken, Anniken Renslo Sandvik.
Hun mener den positive utviklingen startet etter at valget om å redusere antall papirutgivelser ble gjennomført sommeren for snart to år siden.
– Det har gitt oss tid og mulighet til å prioritere annerledes i redaksjonen. Mens vi før stadig måtte hive oss rundt for å fylle blanke sider i en tynn papiravis med nær sagt hva som helst, er det nå journalistikken som er i fokus. Vi jobber opp mot den digitale plattformen iFinnmark.no, og er opptatt av å gi leserne våre de gode, lokale historiene og de viktige nyhetene. Det ser vi at leserne våre vil ha, noe disse opplagstallene også viser, sier hun.
Å tenke nytt, er også en viktig del av dette, mener hun.
– Vi ser oss stadig om etter nye måter å engasjere finnmarkingene på. Nå har vi akkurat gjennomført en veldig vellykket og stor produksjon fra Nord-Norsk Mesterskap på ski i Vadsø, for eksempel, og ser at dette helt klart er måten å dekke store sportsbegivenheter på i framtiden. Og i år er det jo flere store begivenheter vi skal ha full trøkk på, med lokalvalget som det aller viktigste. Også her skal vi tenke nytt for å engasjere leserne, sier hun.