«Er strategien å avfolke kysten helt?»

MERKELIG OPPFØRSEL: Det er rart at de går inn for å beholde dette pengesluket, og på samme tid, med et pennestrøk, vil legge ned 16 veiløse små kystsamfunn, skriver Inger Elisabeth Nilsen.

MERKELIG OPPFØRSEL: Det er rart at de går inn for å beholde dette pengesluket, og på samme tid, med et pennestrøk, vil legge ned 16 veiløse små kystsamfunn, skriver Inger Elisabeth Nilsen. Foto:

Av
DEL

MeningerI følge Snelandia reiste 23 000 passasjerer med VargsundXpressen i 2019. Jeg har regnet på passasjertall, at 19 – 20 personer reiste til og fra Hammerfest i 2019, på hver tur, 22 turer i uka. Det høres litt høyt ut, da det ikke er mange personer vi ser gå av eller på båten i Hammerfest. Jeg vil ikke bestride fylkets tall – men lurer litt på hvor mye det eksakte tallet 23 000 er rundet opp eller ned?

Ettersom jeg har lest tar båten 120 passasjerer. Så denne ruta går med ca. 16 prosent belegg. Båtruten koster fylkeskommunen–oss – mange millioner,–har virkelig ikke fylkeskommunen annet og bruke penger på?

Ifølge egen uttalelse har fylkeskommunen i Troms og Finnmark et elendig budsjett. Da er det rart at de går inn for å beholde dette pengesluket, og på samme tid, med et pennestrøk, vil legge ned 16 veiløse små kystsamfunn. Det er en merkelig oppførsel.

VargsundXpressen har siden ruta ble innsatt i 2016, vært dårlig likt av mange som har vært tvunget til å ta båten, eller vært nødt til å stå på Skaidi og vente i 1 time og 5 minutter for å komme videre.

Det er rart og litt komisk å se alle de små minuttene «Snelandia planlegger» opererer med, særlig når det gjelder båten. Skal du reise fra f.eks. Hammerfest sykehus og til Alta lufthavn, kan du starte kl. 08.37 fra Hammerfest sykehus og gå 4 minutter, så buss 3 minutter, så gå 2 minutter, så vente 14 min., båt 130 minutter, gå 1 minutt, vent 20 minutter, reis 3 minutter, da er du presis kl. 10.54 på Alta lufthavn. Er det virkelig noen som tar denne reiseruta frivillig, når du kan gå om bord i direktebuss på denne strekningen? Sant nok tar direktebussen litt lengre tid, (2 t 10 min. fra bussterminalen i Hammerfest til Alta lufthavn. Bussen går fra Hammerfest sykehus, og på strekningen sykehuset–Hammerfest bussterminal har de lagt til 20 minutter. Det er for meg ei gåte, når man ser alle 1, 2 og 3 minuttene som regnes når man tar båten. Er båtruta satt opp for å gjøre reisen mest mulig ubehagelig, særlig for eldre og funksjonshemmede? Hvilken gangfart må jeg ha for å passe inn på strekningene, f.eks. gå 1 minutt? Er båtrutas reisetid kun beregnet for sommerdager?

Båten er en miljøversting i forhold til buss, og man kan vel kjøre direktebuss fram og tilbake hele dagen hver dag, for det båten koster fylket. At Finnmark fylkeskommune har sløst bort mange millioner, blant annet på denne båtruta, betyr ikke at sløseriet må fortsette. Kanskje pasienter som bruker å ta båten fra Alta til Hammerfest sykehus, heller kan bli kjørt i taxi–det vil være svært lønnsomt for samferdselsavdelingen. Og så kan vi vanlige folk få forkortede bussruter tilbake, til glede for alle, og særlig for oss som reiser på strekningen, uten å reise til Alta fra Hammerfest.

Jeg har bestandig trodd at fylkeskommunen hadde ansvar for et kollektivtilbud til alle sine innbyggere, også til små veiløse samfunn. Er strategien å avfolke kysten helt? Nå trenger vi voksne politikere på fylket, som tørr å sette foten ned. Finnes dem?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags