Det er etter min mening nokså trist at Kimek sin største utfordring, er manglende stabile rammebetingelser fra våre lokale politikere

Greger Mannsverk gir omvisning på Kimek

Greger Mannsverk gir omvisning på Kimek Foto:

Av

Jeg ser med forundring på opptaket fra formannskapsmøtet i Sør-Varanger den 22. januar 2020, hvor formannskapet behandlet kommunens innspill til Nasjonal Transportplan, hvor det legges opp til at Verksbakken foreslås som avlastningsvei for E6.

DEL

FinnmarksdebattenDette er som tidligere uttalt fra Kimek siden i 2003, (ja så lenge har faktisk saken med rundkjøringen versert) særdeles negativt for bedriften, da dette medfører bygging av en rundkjøring mellom Kimek og God Helse, noe som medfører at vi mister ca. 25 parkeringsplasser, samt adgangen til 4 garasjer på vår egen tomt.

Når representanten Wikan fra talerstolen siterer undertegnede under møtet, på at vi mister bare fire parkeringsplasser blir det hele bare trist.

Om representanten Wikan ikke vet forskjellen på en garasje og en parkeringsplass, eller bevisst blander disse skal være usagt.

Konklusjonen er i hvert fall for Kimek sin del, at den politiske ledelsen i Sør-Varanger kommune fortsetter med å forverre Kimek sine rammebetingelser, slik de har gjort i mange år nå.

Kimek selskapene drives godt, vi tjener penger og vi reinvesterer det vi tjener lokalt.

Det arbeides godt mot kunder. Vi leverte nettopp Subsea utstyr til Equinor, som er produsert og bygget hos Kimek, her i Kirkenes.

Vi vinner oppdrag i konkurranse med resten av Norge, og det er ca. 150 personer som får sin lønn fra Kimek og Kimek Offshore. Av dette er ca. 90 ansatte bosatt i Sør-Varanger. Vi er kjempestolte av våre ansatte og av bedriftene.

Det er etter min mening nokså trist at Kimek sin største utfordring, er manglende stabile rammebetingelser fra våre lokale politikere.

Er redd for at man i Sør-Varanger kommune tar Kimek som en selvfølge. Det at våre rammebetingelser stadig blir utfordret, hindrer oss i å gjøre større investeringer på egen tomt. Samtidig mangler det alternative lokaliseringer, og dette gjør framtiden til bedriften uforutsigbar.

Kimek må for å betjene markedet, bygge større skipsheis. Båtene blir dypere og tyngre, så for å kunne betjene båt markedet i fremtiden må vi investere.

Dette er ikke mulig med dagens rammebetingelser.

Vi ønsker å utvikle oss, og vi ønsker å investere. Vi ønsker også å bidra til et robust næringsliv og lokale arbeidsplasser i Sør-Varanger.

Da er det trist å se at de samme politikerne som vedtar akkurat dette i handlingsplanen til Sør-Varanger Utvikling, i samme formannskaps møte, hindrer oss i å gjøre det de påstår de ønsker fra næringslivet.

Ser gjerne at partiene svarer i avisa, hva de tenker, og eventuelt vil bidra med for at disse utfordringene kan løses.

Mvh Greger Mannsverk
Stolt Næringslivsleder for mer enn 150 fantastiske ansatte.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags