Gå til sidens hovedinnhold

Den umulige «Vegard Bangsund»

Finnmarksdebatten

Vardø er i jubelrus etter melding om at ytre molo er på NTP for perioden 2022-2033. Koalisjonen i en slik grad at alle skal være ute historien om at dette er noe de har æren for. «Vegard» smører i tillegg på med en rekke andre prosjekter som det åpenbart har vært enkelt å ordne opp i.

«Vegard Bangsunds» skryteliste er så feilaktig at det ikke kan stå uimotsagt. Det er selvsagt ikke slik at man finner ut i 2020 at man ønsker en molo og så kommer den inn på NTP i 2021. Her er derfor noen faktaopplysninger.

LES OGSÅ: Tror på en ny tidsalder: – Vi skal hvile i helga, men mandag begynner resten av jobben

Jeg hadde møte med fiskerne i 2016 der ideen om en ytre molo ble tatt opp, noe som ble fulgt opp overfor havnesjefen (Ingolf Eriksen). Han tok dialogen med Kystverket som jobbet videre med prosjektet. Som leder av havnestyret la vi den i 2017 frem for bystyret, og ballen var begynt å rulle. Den gang var ikke MDG interessert i å sitte i havnestyret engang så de byttet ut sin representant med en uten partitilknytning og den havnesatsingen som dere markedsførte dreide seg om fendere og leidere. Siden har vi jobbet jevnt og trutt med saken, mens koalisjonen oppdaget den i 2020 da det begynte å materialisere seg.

Bobilcamp er visstnok realisert. Etter at private aktører i 4 år hadde forsøkt å finne en løsning med prosjekter som har vist seg å være i overkant ambisiøse har koalisjonen malt striper på rådhusplassen og ved Vardø Videregående skole. Om du kaller det bobilcamp har du vært for mye på hytta og for lite i bobil.

Indre molo ble vedtatt og finansiert i forrige periode under Vardø Arbeiderparti. Av realisering kan dere sikkert få være med å klippe snorer.

Da stortinget bevilget midler som følge av corona-pandemien ble det tilført millioner til alle kommunene for å opprettholde aktivitet. Da fikk man mulighet til å tildele midler til ulike prosjekter og støtte private aktører. Dette er også prosesser som er startet opp i forrige periode under Vardø Arbeiderparti som har hatt renovering/byfornying og utvikling i alle siste partiprogrammer.

At dere skal ha realisert ny kai i Kiberg vil nok få noen til å rynke på brynene. Det er noe som Kiberg selv har æren for gjennom Alf Martin Jensen og Tore Solstads langvarige påvirkning med arbeid i havnestyre og bystyre. Det ble også vedtatt og iverksatt i vår periode.

Det synes som om man er opptatte av å skape nyhetene selv ved å være først ute. Som da det skulle se ut som om Widerøe forandret flyrutene fordi ordføreren tok en telefon til Østfinnmarkrådet. Eller som nå at det er stasjonert redningsskøyte i Vardø fordi en i partiet ditt kontaktet ordføreren som tok en telefon til redningsselskapet. Selvsagt er det ikke slik i den virkelige verden der det må jobbes langsiktig for å få resultater.

Som ordfører var jeg flere ganger i kontakt med Redningsselskapet for å få skøyte hit etter at den i perioden før ble flyttet herfra. Redningsselskapet ønsket seg en ny båt for å kunne få det til, og de ønsket bedre liggeplass enn det de hadde ved moloen. Vi støttet dem selvsagt i dette. Havnesjefen sørget for å finne en god løsning for liggeplass og vi kom så langt at vi trodde dette skulle gå i orden.

Det er mange som har behov og den nye skøyta ble stasjonert i Mehamn. Etter nestenforliset utenfor her i fjor vinter var det heller ingen tvil om behovet også for Vardø, så selskapet har nok jobbet for å finne en god løsning. Vi applauderer selskapet for endelig å ha fått det til.

Men det skal dere ha, dere har klart å åpne døren på det offentlige toalettet på torget som en gang var tiltenkt fiskere og andre da toalettfasilitetene om bord ikke var som i dag. For å la rundt 1000 bobiler i en normalsesong ha mulighet til å tømme tanken sin med kjemikalier og avføring bak moloen i indre havn.

Med havnene både i Kiberg, på Svartnes og i Vardø har havnesjefen i mange år jobbet med knappe ressurser, særlig etter at godstrafikken og trålerne ble borte fra havna. Derfor satt han på mange måter med svarteper når alle kravene fra fiskere og andre skulle gjøres opp. Jeg mener at i stedet for å fortelle skrytehistorier om seg selv skulle man heller hylle ham som har jobbet utrettelig med å utvikle havnene våre når han nå er blitt pensjonist.

Men hva vet vel jeg Vegard, en grinete og gammel gubbe som ikke bør drive med politikk. God påske.

Kommentarer til denne saken