Noe er fundamentalt galt når det koster mer å fly internt i Finnmark fylke, enn Oslo-New York

Ola Giæver gjorde et ærlig forsøk på å utfordre monopolet, skriver artikkelforfatteren. Fly Viking-maskin er her avbildet på Alta lufthavn.

Ola Giæver gjorde et ærlig forsøk på å utfordre monopolet, skriver artikkelforfatteren. Fly Viking-maskin er her avbildet på Alta lufthavn. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Widerøe har bygget monopol med konkurranse-sperrer – det koster kunden ekstra tusenlapper

DEL

LeserbrevSørpå klages det over å betale et par hundrelapper ekstra for å fly, på grunn av lite konkurranse innenlands. Vi nordpå må vi ut med ekstra tusenlapper. På grunn av null konkurranse på kortbanenettet. De skyhøye prisene skyldes at Widerøe får fortsette å bygge, og verne om, sitt monopol. FlyViking og Ola Giæver var sjanseløse. Avinor kan sitte på løsningen. 

Jeg vil spørre Konkurransetilsynet om de vil se på saken. For noe er fundamentalt galt, når det fort koster mer å fly internt i Finnmark fylke, enn Oslo-New York.

Monopol-trekløver

Ola Giæver gjorde et ærlig forsøk på å utfordre monopolet. Men det var to store hindre som effektivt stoppet folk fra å velge å fly med dem:

Da Fly Viking kom på banen, var det ikke lenge før Widerøe inngikk en samarbeidsavtale med Norwegian. Fra før hadde de avtale med SAS. Norwegian-avtalen burde vært gransket for lovlighet. Lett å se at dette kunne gi Widerøe en monopolistisk situasjon. Hvorfor ba ikke samferdselsministeren om det? Myndighetene er da ganske så ivrige på å sjekke andre bransjer, som f.eks. fare for for lite konkurranse i matvarehandelen?

Koffert til besvær

Monopol-trekløveret Widerøe, SAS og Norwegian lot ikke sitt bakkemannskap håndtere bagasje til eller fra FlyViking. Dermed kunne ikke FlyViking-passasjerer ta med bagasje.

FlyViking ordnet etter hvert egne folk for å ta imot og gi ut bagasjen. En fordyrende hindring for selskapet.

Men verre – det var også en praktisk hindring for oss passasjerer. Vi fikk ikke sende bagasjen helt frem til dit vi skulle. Du måtte hente bagasjen ute i ankomsthallen i Tromsø og så sjekke inn bagasjen på nytt når du skulle videre med et annet flyselskap til Oslo. Tidkrevende og tungvint. Og hva hvis det ble forsinkelse?

Økonomisk risikosport

Den andre, kanskje største hindringen, var å få seg selv, som passasjer, videre med et annet flyselskap. Og det skal man oftest, når man skal reise i Norge ut fra en mindre flyplass i distriktene. Men Widerøe, SAS og Norwegian nektet å ombooke egne billetter, dersom du kom for sent pga. en forsinkelse hos FlyViking. De fikser det hvis du kommer for sent med ett av de tre.

Og også andre veien; dersom Widerøe, SAS og Norwegian ble forsinket f.eks. til Tromsø og du hadde videre billett til Hammerfest med FlyViking, så tok de etablert flyeselskapene ikke noe ansvar for at du kom for sent med konkurrentens fly. Det ble ditt problem, din regning. Dermed ble det en økonomisk risikosport for passasjerene å fly noe annet enn Widerøe på kortbanenettet.

Finn fellesløsninger på flyplassene

På flyplassene er det meste faktisk felles infrastruktur som alle flyselskapene kan benytte seg av: Innsjekkingsskranke, automatisk bagasje-innsjekk, bagasjebånd som transporterer koffertene, sikkerhetskontroll, gatene der du går igjennom for å komme av og på fly. Alt dette betaler flyselskapene til Avinor for å bruke.

Men det å ta en koffert fra et fly, og bort til bagasjebåndet, DET er «privatisert». Den ene, lille operasjonen er faktisk en showstopper for fri konkurranse på kortbanenettet i Norge.

Avinors fellestjenester

Hva om Avinor kunne overta også denne delen av transportkjeden, for alle flyselskapene? Og gjøre som med sikkerhetskontrollen, sette det ut på anbud? Slik at det kan bli en reell konkurranse på flybilletter, også i distriktene. Og kanskje Widerøes fly kunne fly slik det står i rutetabellen? Uten de mange forsinkelser og kanselleringer?

Det ville virkelig bli bra for oss som bor her. For Widerøe har vel aldri hatt så få kanselleringer og så lave priser, som da FlyViking også fløy. En tilfeldighet?

Man kan være for eller mot fri konkurranse. Men når vi har bestemt at det faktisk skal være fri konkurranse, også på de små flyplassene, så får vel de som styrer landet sørge for å følge opp?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags