TFFKs 3-årige lobbyprosjekt for skandalebåten Alta-Hammerfest

Skyggeargumentene "sykehusbåt" og "kontraktsmessig bundet til å kjøre båten" er for lengst avkledd og parkert. Likevel bruker fylkeskommunen penger på "egen lobbyering" for den eneste båtruta som ikke er nødvendig.

Skyggeargumentene "sykehusbåt" og "kontraktsmessig bundet til å kjøre båten" er for lengst avkledd og parkert. Likevel bruker fylkeskommunen penger på "egen lobbyering" for den eneste båtruta som ikke er nødvendig. Foto:

Av
DEL

LeserbrevFylkeskommunens Snelandia har nå ute en "spørreundersøkelse» for Alta-Hammerfestbåten. Båten er direkte årsak til at 16 samfunn på øyer og veiløse samfunn er satt på dødslista. Spørreundersøkelsen er så ensidig, med brudd på personvern, at vi trodde det var en fleip. Men den er en del av fylkeskommunalt 3-årig prosjekt for å markedsføre skandalebåten. Miljødirektoratet har delfinansiert. Båtavhengige fastboende, bedrifter og faste brukere er sjokkert.

I prosjektbeskrivelsen, som har gitt Troms og Finnmark fylkeskommune (TFFK) penger fra Miljødirektoratet, står det at båten mellom Alta og Hammerfest (VargsundXpressen) bruker en time mindre enn hvis du kjører egen bil. Det er i beste fall feil. Det tar ca. 2 timer med egen bil. Båten tar for de fleste lengre tid:

Hvis du skal ta båten må du først kjøre til havna, og parkere (eller ta buss ned til havna). Vente på båten. Laste om kofferter og unger over på båten. Kjøre på båten. Laste av kofferter og unger en gang til, og håpet at du ikke har glemt igjen noe. Vente på bussen. Ta bussen videre inn til sentrum av Alta.

Politisk buss-venting

Grunnen til at byråkratene kan si at «båten tar kortere tid enn bussen» mellom Alta og Hammerfest, er fordi byråkratene selv har ordnet det slik at busspassasjerer må vente en time midtveis, på Skaidi. Frem til 31.12.2015 var møteplass for bussene her. Da var kjøretiden 2 timer. Nå er møteplassen/snuplassen for bussene flyttet 1/2 times kjøring lenger bort. Så mens bussen kjører for å snu i Olderfjord, må passasjerene vente 1 time på Skaidi. Uten offentlig venterom eller toalett.

Skyggeargumentene «sykehusbåt» og «kontraktsmessig bundet til å kjøre båten» er for lengst avkledd og parkert. Det eneste som gjenstår nå, er «miljø»:

Buss mer miljøvennlig!

I prosjektbeskrivelsen til Miljødirektoratet fremheves båt som det mest miljøvennlige alternativet, og at de derfor trenger dette 3-årige prosjektet for å få privatbilister til å heller ta båten. Buss nevnes ikke som et alternativ!

Glemmer fylkesbyråkratene at de senest i 2017 i et saksfremlegg om skandalebåten, skrev at båten spyr ut 15 000 kg av miljøgiften NOx årlig. Den giften forurenser lokalt. Det går allerede minst 4 daglige rutebusser mellom byene som bare kan stokkes bedre. Da ville netto 15 000 kg NOx bli spart. Og også en ukjent mengde helt unødvendig CO₂. (Den mengden tok byråkratene ikke med i sin «miljøbeskrivelse» av Alta-Hammerfestbåten.

Lobbyerende spørreundersøkelse

Spørreundersøkelsen, som er en dårlig fordekt markedsføring av Alta-Hammerfestbåten, ble sluppet torsdag 11 juni, midt i en het politisk debatt om akkurat den båtruta. I budsjettkuttenes tid står det mellom å la 16 livskraftige, båt-avhengige samfunn fortsette å få båt til seg, eller om Alta-Hammerfestbåten skal fortsette å kjøre parallelt med vei, E6 og RV 94, der fylkeskommunen også betaler for minst 4 daglige bussruter mellom byene.

Spørsmålene i undersøkelsen gir få, eller ingen muligheter til å være kritisk til Alta-Hammerfestbåten. Og du må oppgi navn og e-postadresse i samme svarark som spørsmålene, for å få sendt inn svaret. Det er vel neppe innafor lovverket om personvern?

Mobbing og utrydding

I beste fall er dette mobbing av folk og bedrifter på øyer og veiløse samfunn i hele Finnmark. I verste fall er det fylkeskommunens (byråkratenes?) egen lobbying for et prosjekt som slår beina under veiløse samfunns liv og muligheter til å overleve.

Hele poenget med at fylkeskommuner får penger fra staten for å gi et hurtigbåttilbud til sine innbyggere, er å holde livsnerven til folk og bedrifter, fiskemottak og turistbedrifter, på øyer og veiløse samfunn. Dersom fylkeskommunen heller bruker pengene for å sentralisere, for å utradere egne distrikter, sender vi snart brev til Kommunaldepartementet og ber dem trekke tilbake pengene.

På vegne av Bygdelagsforum Finnmark

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags