– Nedprioriteringa av samferdselsmidler i Finnmark er en skam

UT MOT FRP: Ingalill Olsen. Arkivfoto: Per Arne Askeland

UT MOT FRP: Ingalill Olsen. Arkivfoto: Per Arne Askeland

Av

Sann mine ord; Rv 94 kommer ikke til å være i nærheten av å få noen oppstart i denne stortingsperioden, skriver Ingalill Olsen (Ap).

DEL

LeserbrevSamferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å gjennomføre et nytt planarbeid for av 94.

Det er ikke på grunn av at det ikke foreligger planer for denne strekningen. Strekningen er ferdigplanlagt og godkjent. Oppstart på rv. 94 er «gryteklar» og kunne vært satt i gang for lenge siden.

Denne nye treneringsrunden fører til at realisering av rv. 94 utsettes. Kanskje i mange år.

Man kan spørre seg hvorfor?

Svaret er relativt enkelt. Frp har samferdselsministeren, som igjen er ansvarlig for tidens innkreving av bompenger. Hvert år krever John Georg Dale inn over 13 milliarder kroner. Det er mye penger for et parti som lovet at bomstasjonene skulle bort dersom de kom i regjering.

Frp har hatt samferdselsministeren i seks år, og bompengeinnkrevingen har økt, år for år.

Samtidig sier Frp at de er imot, men flertallet i Stortinget er for. Sannheten er at Frp har stemt FOR alle bompengeprosjektene.

Velgerne dere har avslørt og oppdaget at de dobbeltkommuniserer, og derfor forlater de partiet i stort monn.

For å unngå å sette i gang nye bompengeprosjekt, som rv. 94 er, settes det i gang nye runder med planlegging.

Så Hammerfestinger, sann mine ord; Rv 94 kommer ikke til å være i nærheten av å få noen oppstart i denne stortingsperioden! Det kommer Frp til å sørge for, sammen med Høyre, Venstre og KrF.

Nå er neppe bompenger mer populært i Hammerfest enn andre steder, og det er korrekt at bompengenivået i landet er urovekkende høyt. Min erfaring er at vi ikke får bygd store prosjekt uten bompenger, lik det eller ikke.

Arbeiderpartiet foreslo at vi skulle utrede veiprising i den hensikt å få en mer rettferdig fordeling av utgiftene. Dette forslaget hadde ikke fjernet alle utgiftene, men det kunne kanskje ført til at fordelingen ble annerledes. Regjeringspartiene stemte ned denne muligheten.

Nå utsetter de prosjekter som skulle vært startet for lengst, og Nasjonal Transportplan (NTP) oppfylles ikke.

Finnmark er ekstra ille ute. Tana bru ferdigstilles snart og Skarvbergtunellen skal startes opp. Men det er det, ellers har Finnmark INGEN prosjekter. Veimidlene som de skryter så uhemmet av i regjeringen tilfaller ikke Finnmark. Veibygging foregår andre steder, lenger sør i landet. Nedprioriteringa av samferdselsmidler i Finnmark er en skam, intet mindre!

Vi har store utfordringer knyttet til veiene i Finnmark. Kløfta, mellom Alta og Kautokeino, burde vært oppstartet for lengst, Rv 94 fra Hammerfest til Skaidi er nevnt, og fylkesveiene våre trenger sårt til oppgradering og vedlikehold. Til det må fylkeskommunene tildeles mere midler. Vedlikeholdsetterslepet er uakseptabelt og må gjøres noe med.

For at Finnmark skal komme bedre ut så må vi jobbe for et regjeringsskifte!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags