Hammerfest må ha en flyplass som «virker» også om ti, tyve eller tretti år. Hvor lenge kan man da «flikke» på noe som ble konstruert for femti år siden?

Illustrasjon av Grøtnes. Foto: Hammerfest kommune.

Illustrasjon av Grøtnes. Foto: Hammerfest kommune.

Av
DEL

LeserbrevJeg regner med at gleden var stor den dagen Hammerfest lufthavn ble åpnet. Som en av mange «Kyllingmarker» skaffet den en mer stabil flyforbindelse til byen enn det som kunne oppnås med sjøfly.
Det var en enkel flyplass, bygget for å ta ned en liten «Twinotter» med 19 seter som verken lagde mye lyd eller hadde all verdens krav til rullebane. Siden har flyene blitt større og med dem kravene til utstyr, rullebane og sikkerhetssoner rundt rullebanen. Det gjør at utvalget av flytyper som kan trafikkere dagens Hammerfest lufthavn er høyst begrenset. De brukbare alternativene som finnes er enten gått ut av produksjon eller så er de ennå ikke satt i trafikk.
 

I tillegg har utbyggingen i Barentshavet ført med seg en helt annen helikoptertrafikk enn det man kunne forutse tidlig på 70-tallet. Er det en ting vi som bor i Hammerfest har fått med oss så er det at et helikopter med 19 seter har et helt annet støynivå enn et fly med 19 seter. Man kan jo kalle det «lyden av velstand og vekst» eller man kan konkludere med at den støyen er noe av det vi bare må leve med hvis Hammerfest fortsatt skal ha en sentral rolle i utvinningen av Barentshavet. Men støy er nå fortsatt støy uansett hvilke begreper man setter på den.
Når så KVU-en som Avinor bestilte «lander på» at det mest gunstige alternativet er å beholde dagens flyplass i Fuglenesdalen og eventuelt utvide rullebanen med et par hundre meter så stiller jeg meg et par spørsmål.
Det ene spørsmålet er hvor mye fly og helikoptertrafikk kan man presse inn i et bomiljø før det må settes inn tiltak for å begrense støy inne i husene. Det kan jo i verste fall føre med seg at det må må settes begrensninger på hva slags luftfartøy som kan brukes på kveld og natt. Det vil jo ikke være bra for regulariteten som jo allerede er lav på grunn av de begrensningene for bruk av flyplassen som allerede er innført.
 

Det andre spørsmålet er hva man da skal gjøre den dagen 11-1200 meter rullebane ikke er langt nok for de flyene som finnes i markedet. Da er Fuglenesdalen brukt opp, pengene er brukt på en flyplass som ikke virker lenger og Grøtnes ligger der fortsatt.
Da er jeg glad for at vi i Hammerfest Høyre har tatt med i programmet at vi ønsker å bygge en ny flyplass på Grøtnes. Her og nå blir det en dyrere løsning enn å bruke nåværende flyplass noen år til.
 

Men slik vi ser det så blir en flyplass på Grøtnes en flyplass som kan bygges ut og tilpasses framtiden i stedet for å «flikke» på en flyplass som var bygget for en helt annen tid og en helt annen trafikkbelastning enn den vi har nå.


Hammerfest Høyre kommer til å fortsette jobben med å holde denne saken «varm» overfor de som til sist skal ta beslutningen om hvor Hammerfest lufthavn skal ligge. Jeg kommer ikke til å gi meg med det første heller. For hvis Hammerfest skal henge med i utviklingen framover så må byen ha en flyplass som «virker» også om ti, tyve og tretti år.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags