Respektløst av ordfører Helga Pedersen

KLARE KRAV: Ordfører Helga Pedersen (Ap) i Tana har klare krav til vegdirektøren hvis gammelbrua skal bli stående.

KLARE KRAV: Ordfører Helga Pedersen (Ap) i Tana har klare krav til vegdirektøren hvis gammelbrua skal bli stående. Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Helga Pedersen mener det er respektløst av veidirektøren å sette riving av Gamle Tana bru på vent. Det får hun mene som hun vil om, men det er i alle fall respektløst av Helga Pedersen å kritisere veidirektøren for å gjøre jobben sin.

Helga påpeker nok en gang at prosessen forut for reguleringsplanen var grundig, men det var jo nettopp det jeg påviste at den ikke var. At planen ble enstemmig vedtatt i kommunestyret, er heller ikke noe å argumentere med så lenge kommunestyret ble villedet til å stemme over en mangelfull plan. Ære være veidirektøren som innså dette og vil ha skikkelig saksbehandling på plass før vedtak fattes.

LES OGSÅ: Krass ordfører om fortsatt liv for gammelbrua: – Vil være vettløs bruk av offentlige penger

Jeg skjønner godt at de som vedtok riving på sviktende grunnlag, har behov for å vaske sine hender, men Helga var ikke med på det vedtaket og bør derfor heller fronte ryddighet og ikke gjøre seg til redskap for rivegjengen slik hun gjør. «Ganske mange millioner» er til å fnyse av når vi vet at den samme gjengen har sløst bort mer enn «ganske mange millioner» på:

  1. å bygge ei ny bru med gangbaner dimensjonert for en millionby i stedet for å bygge ei rein kjørebru og sluse myke trafikanter over den gamle slik det ble gjort på Elvenes
  2. å utføre grunnboring som siste del av prosjektplanen i stedet for den første slik at de måtte foreta utstrakt peling i et bunnløst hull til tross for at de hadde fast fjell på motsatt side. Enhver husbygger undersøker byggegrunnen først. Hvor stor skade de påførte laksen med denne løsningen, får vi aldri svar på. Det øret vil de ikke lytte på.
  3. et modernistisk lysanlegg til 20 millioner som også vil koste mye å vedlikeholde og som vil gå av moten i løpet av få år.

Den nye brua ble ett år forsinket, og vi har hittil ikke hørt noe om kompensasjon for det. Dersom entreprenøren må ha frostfritt i 2 1/2 måned for betongsaging, er de allerede for seint ute i år, og det er deres egen skyld. I løpet av 2 1/2 måned kan temperaturen godt synke under – 40. Da må de uansett vente til 2021 med å starte, og den forsinkelsen må entreprenøren ta på egen kappe i tillegg til at det kan vanke dagbøter.

LES OGSÅ: Har hastverk på grunn av erstatningsansvar: Skjebnen til gammelbrua avgjøres snart

Helga kritiserer Statens vegvesen for mangelfull åpningstid ved veimuseet i Skiippagurra. Det har hun ingen rett til. Det blir som å kreve lengre åpningstid i private bedrifter. I stedet burde hun søke samarbeid for å skaffe kommunen inntekter av veimuseets tilstedeværelse i kommunen. Hva om det flyttes til Vadsø?

Helga ønsker penger til gang- og sykkelvei. Det er sløst bort penger til mange slike sykkelveier gjennom ukloke valg for nybrua. Hvis hun vil ha enda mer til fordel for ventende prosjekter andre steder, faller ikke utspillet mot veidirektøren i særlig god jord.

Prosjekt Tana bru er Statens vegvesens prosjekt, ikke kommunens, så økonomien i det skal ikke Helga bekymre seg over. Heller ikke skal hun bekymre seg for forsinkelse for kommunens byggeplaner i området, for gamlebrua står ikke i veien for noen byggevirksomhet. Svaret på om den blir revet eller ikke, kommer når veidirektøren får dokumentasjon nok på bordet til å fatte vedtak. Hadde det vært gjort skikkelig i forbindelse med planarbeidet, ville saken ha vært avklart for lengst. I mellomtiden kan bare Helga putre, men hun vinner ingen ting på det.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken