Hvor er pengene, Frank?

Første spadetak: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tok første spadetak for strekningen Skaidi-Arisberget. Men hvor er resten av pengene?

Første spadetak: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tok første spadetak for strekningen Skaidi-Arisberget. Men hvor er resten av pengene?

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

UKESLUTTUtviklingen av infrastruktur i Finnmark er i stillstand. Blant strekningene som skriker etter midler er europavei 45 og riksvei 94. Her er det helt nødvendig å få startet jobben med å få veiene opp på holdbart nivå.

Dette ser vi svart på hvitt i vegvesenets planer, som er omtalt i media denne uka i forbindelse med handlingsplanen, oppfølgingen av NTP. Statens vegvesen skal bygge nye veier for om lag 135 milliarder kroner frem til 2023. På lista er det ingenting nytt til Finnmark. Det er rett og slett begredelig lesning.

Direktørene i Alta og Hammerfest næringsforening er ikke nødvendigvis så veldig ofte enige, men i denne saken har de to dannet felles front og ropt et kraftig varsku om det som nå skjer. Det er et kraftig og tydelig signal som må tas på alvor.

Dette felles initiativet er noe vi bejubler. Ser man på NHOs kommune-NM barometer er disse to regionene to grønne flekker i et knallrødt område, men skal det fortsatt være slik at disse områdene kan vokse og utvikle seg er man avhengig av et visst stimuli.

En storstilt satsing på infrastruktur kan være nettopp dette. Men per nå er det ingen planer om dette på bordet. I stedet blir de veiene som skriker etter oppgradering stående som verkebyller i mange, mange år fremover.

Fra Hammerfest og hele veien inn til finskegrensa må det tilrettelegges for modulvogntog, og da må både Kløfta og RV94 på øya gis en kraftig økning i standard.

Vi husker alle hvordan Frank Bakke-Jensen i valgkampen hardnakket lovet at pengene til RV94 var på plass. Samferdselssjef Geir Ove Bakkens bekymringer ble avfeid. Han kunne nemlig ikke finne pengene i transportplanen, men det ble hardnakket påstått at de er der. Ja, det var vel til og med påstått at det var så mye penger til RV94 at noe kunne brukes på E45.

Men for oss som kjører på RV94 nærmest ukentlig så ser vi lite anleggsmaskiner der etter at Skaidi - Arisberget er sluttført. I vegvesenets planer glimrer veien med sitt fravær. Så hvis pengene er på plass og planleggingen er gjort så er det vel bare å starte opp? Kanskje Bakke-Jensen kan kaste lys over når dette skal skje for oss? For pengene han lovet er vel fortsatt der? Det må vel være en feil at den ikke er med på lista, Frank?

Det er varslet om krise blant maskinentreprenørene i Alta. Det er cirka 2000 mennesker som er tilknyttet denne. Så er det selvfølgelig ikke slik at det er regjeringens ansvar å holde disse med jobb, men det er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens ansvar å bruke penger på veiene i hele Norge. Næringslivet i Finnmark trenger ordentlige veier for å få eksportert sine varer, det hjelper lite at Solvik-Olsen forteller hvor mye han har brukt i Nord-Norge. Det skjer lite eksport av kongekrabbe og fisk fra Finnmark over veiene i Nordland.

Dårlig standard hemmer næringslivet. Lastebileiernes forbund melder i tillegg om dårligere vedlikehold, dårlig strøing og høvling. Veiene har ikke vært så mye stengt og kolonnekjørt som nå de siste fem år, viser statistikk iFinnmark nylig presenterte. I stedet for å heve standarden, noe som også kunne gjort vedlikeholdet enklere flere steder, så skjer det rett og slett ingenting.

Når Ketil Solvik-Olsen går til frontalangrep på Ingalill Olsen og beskylder henne for svartmaling og løgn er det et retorisk grep og det er nesten på grensen til frekt. Solvik-Olsen skal ha ros for sin satsing på samferdsel, men vi i Finnmark ber om vår del av dette løftet. Det fortjener vårt næringsliv, som bidrar med stor verdiskapning for nasjonen. Det holder ikke å bygge dobbeltspor på Østlandet.

Prosjektet E6 vest for Alta tok over 20 år å realisere. Vi håper ikke det tar så lang tid før spaden er i jorda i Kløfta og på RV94 på Kvaløya. Dette er viktig for vårt næringsliv og det må skje noe raskt.

Nå i første omgang venter vi spent på at Frank Bakke-Jensen skal komme på banen og oppklare forholdene rundt RV94.

Vi regner med at Frank holder det han så tydelig lovet sine velgere i valgkampen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags