«Det er hevet over enhver tvil at Finnmark fremstår som stakkars Askepott hos «stemor» Falk-Petersen»

VIL KUTTE: Avinor vil innkorte rullebanen på Lakselv lufthavn Banak, men fremholder at innkortingen ikke vil få noen operasjonelle effekter for flyplassen.

VIL KUTTE: Avinor vil innkorte rullebanen på Lakselv lufthavn Banak, men fremholder at innkortingen ikke vil få noen operasjonelle effekter for flyplassen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Leder«Finnmark og luftfart: Avinor investerer milliarder i nord – Lakselv har og vil fortsatt ha en av landets lengste rullebaner!» er tittelen på et leserinnlegg Avinors konsernsjef, Dag Falk-Petersen, har tatt seg tid til å skrive. I innlegget, som ble publisert på iFinnmark.no tirsdag og som er på trykk i dagens avis, forsvarer konsernsjefen i det statlige Avinor at man vil spare rundt 100 millioner kroner, ved å gjøre en del av den eksisterende rullebanen på Banak til sikkerhetssone.

Falk-Petersen har komponert en tittel som er både flott og prangende, og den gir inntrykk av at Avinor både har vyer og ivaretar sitt samfunnsansvar i nord. Men gjør de nå egentlig det? Hvor mange millioner av milliardpotten til nord ender opp i Finnmark? Og hvor lang blir egentlig rullebanen ved Lakselv lufthavn Banak?

Det er hevet over enhver tvil at Finnmark fremstår som stakkars Askepott hos «stemor» Falk-Petersen, når kølappene til honningkrukken deles ut. De få millionene som ender opp til lufthavnene i Finnmark står i alle fall i grell kontrast til milliardpotten Avinor hevder å rutte med i nord. Enda verre blir det om man ser på alle milliardene som pøses inn lenger sør i landet.

Og hvor lang blir egentlig rullebanen? Falk-Petersen anklager både media, havnefogden i Nordkapp og politikere for å fare med udokumenterte uriktigheter. Han etterlyser rett og slett dokumentasjon for frykten og påstandene om at Avinors innsparinger skal føre til at det blir begrensninger i forhold til dagens løsning på Banak. Men hvor lett er det egentlig å tolke det som kommer fra Avinors munn? De hevder innkortingen ikke vil få noen operasjonell effekt, og det er kanskje rett om man overser det som er skrevet med «liten skrift». Det kommer selvsagt an på vekt, vær, vind og andre forhold. Her vil ikke Avinor gi noen garantier, og de dytter ansvaret for slike forhold over på flyselskapene.

Man kan ikke forutsette at store fly skal lande og ta av halvfulle – med halv tank.

Det må være åpenbart at innkortingen av rullebanen vil få negative effekter for det operasjonelle. Nettopp vekt, vær og vind vil skape ytterligere begrensninger ved en kortere rullebane. Man kan ikke forutsette at store fly skal lande og ta av halvfulle – med halv tank. Her mener vi kritikken og spørsmålene fra både havnefogd Leif Gustav Prytz Olsen og politikerne er helt på sin plass. Når Falk-Petersen etterlyser dokumentasjon, bør han videresende etterlysningen til seg selv. Det er åpenbart Avinors ansvar å legge frem en dokumentasjon som viser at flytypene som i dag benyttes, også skal kunne benyttes i fremtiden. Selvfølgelig med den lasten flyene er kapable til å ha med eller ta med.

Både fylkesordfører Runar Sjåstad (Ap) og Høyre-topp Jo Inge Hesjevik har engasjert seg i saken. Sjåstad har skrevet brev til Falk-Petersen og bedt om klare svar. Hesjevik på sin side gjentar at han ikke stoler på svarene man får fra Avinor. Og Hesjeviks begrunnelse er både interessant og viktig: Nylig har det kommet frem at man likevel kan bruke 2.788 meter av den ene rullebaneretningen etter endringen. Likevel hevdes det at det vil koste omkring 100 millioner kroner for å beholde en rullebane på 2.788 meter. Hva inngår i disse 100 millionene, og dersom disse millionene ikke legges på bordet – hvilke bivirkninger får det for de operasjonelle forholdene?

Det er åpenbart at investeringer i Finnmark eller på Banak vil gjøre at pengene vil renne ut hos Avinor. Men Avinor har utvilsomt et samfunnsansvar, og må tenke i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Og som Hesjevik påpeker: Om det blir driftsstopp på Melkøya eller ved andre installasjoner som gir gode skatteinntekter – vil ikke AS Norge tjene på å kunne få fraktet reservedelene til Finnmark på raskest mulig tid?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags