Hvor mange, eller hvor få, sykehusbesøkende per tur på Alta-Hammerfest-ruta, før den legges ned?

Kurt Methi

Kurt Methi Foto:

Av
DEL

LeserbrevSykehusbesøkende opptar 0,65 sete per tur, båten koster 13–15 mill. per år

«Sykehusbåten» har vært hovedargumentet for luksusbåten som går parallelt med vei. Men tall fra Pasientreiser viser at antall billetter refundert for Alta-Hammerfestbåten er stadig synkende: 679 personer i 2018 og 633 personer i 2019. Har ikke byråkratene i Troms og Finnmark fylkeskommune gitt disse tallene videre til politikerne? På tide å la kommunene som drar nytte av denne båten, betale den selv hvis de vil ha den?

Seinhøsten 2019 sto Alta nærsykehus ferdig. Behovet for «sykehusbåten» videre framover vil falle enda mer.

Likevel har Troms og Finnmark fylkeskommune selv satt i gang et 3-åring prosjekt for å få flere til å ta Alta-Hammerfestbåten (VargsundXpressen). Hvorfor skal byråkratene bruke tid og ressurser på ei båtrute der den viktigste målgruppen har vist seg fraværende?

Tall skjult for politikere?

Tall på faktisk sykehusbesøkende på båten er tall som Troms og Finnmark fylkeskommune kjenner til, eller burde ha kjent til. Fylkeskommunens byråkrater er ellers ivrige etter å gi ut tall. Spesielt når det viser hvor få mennesker som bor på ulike øyer og veiløse samfunn (tall som ofte ikke er så riktige).

Det første halve året med Alta-Hammerfestbåten i 2016 var det i snitt 4,7 besøkende per dag til eller fra Hammerfest sykehus. Båten kjører to rotasjoner per dag, i snitt 1,2 sete per tur var opptatt av hovedmålgruppen.

Mange var allerede da skeptiske til pengebruken på båtruta og til argumentet «sykehusbåt». Også fordi flere blir sjøsyke enn bilsyke.
Men mest fordi de fleste reisende hadde fått en mer tungvint reisevei: Flybussene (kostnad for fylkeskommunen = kr 0) hadde blitt kansellert, og bussene mellom Alta og Hammerfest hadde fått en unødvendig «politisk ventepause» på ca. 1 time på Skaidi.

Fylkespolitikere og fylkesbyråkrater argumenterte fortsatt med høy stemme for å beholde «sykehusbåten». De mente at passasjertallet ville ta seg opp, bare «folk ble vant med båten». Slik gikk det ikke.

I 2017 ble det oppgitt et tall på 6,7 per dag; «sykehusbesøkende med ledsagere». En ny type tall gjør det vanskelig å sammenligne med året som var. Tallet gikk uansett ikke veldig mye opp. På hver tur med båten var ca. 1,7 seter per tur opptatt av en sykehusbesøkende eller dennes ledsager. I 2018 er tallet «antall refunderte reiser», i snitt ca. 0,68 sete per tur opptatt av en sykehusbesøkende.

La kommunene betale

Hvor mange, eller hvor få, sykehusbesøkende per tur på Alta-Hammerfest-ruta, før den legges ned? Hvor få før fylkeskommunen går i dialog med kommunene som båten går imellom (Alta kommune og Hammerfest kommune) for å be dem om å betale for denne ruta selv, hvis kommunene vil beholde den?
Slik som Fylkesrådet foreslo når det gjaldt 16 veiløse steder: Dersom kommunene ønsket å opprettholde båtrutene, så må kommunene heretter betale det selv.

Når skal Troms og Finnmark fylkeskommune begynne å behandle kommuner mer likeverdig?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags